58c4eb79af4ce.PNG

آیا طوفان دیگری در راه است؟ بررسی رمان «طوفان دیگری درراه است» نوشته سیدمهدی شجاعی

«طوفان دیگری در راه است» حدیث یک نسل است. نسلی سوخته که در خلال بیست سال در شولایی از رنگ و ریا پیچیده شده است تا هم‌چنان مظلومیت‌اش مضاعف شود و هیچ‌گاه آن چنان که هست به نظر نیاید. شخصیت‌های داستانی ملموس و قابل فهم‌اند و روایت داستانی ساده و سلیس بیان شده است: حاج‌امین شخصیت خیر مدرسه‌ساز چندین خانه خط بازاری را می‌خرد تا مدرسه بسازد. نکته اساسی در این رمان وقوع حوادث در بستر «گذشته» است. هیچ چیز در حال و آن رخ نمی‌دهد. خواننده نه در شخصیت‌ها و نه در جریان وقوع وقایع شاهد بازتاب نگاه و نظر آدم‌های داستانی نیست. تغییر رفتار شخصیت‌ها در رمان که آیینه زندگی است بایستی به نرمی و منطقی بیان شود به گونه‌ای که خواننده هم پا و همراه آنها حرکت کند و این تغییرات واقعی به نظر رسد در حقیقت باور داستانی نزد مخاطب هنگامی شکل می‌گیرد که همه چیز روال طبیعی خود را طی می‌کند در غیر این صورت پیام نویسنده با دیگر گونه‌های ادبی خلط می‌شود.

منابع مشابه بیشتر ...

636cf9c02df8d.jpg

مشهدی عباد (به دو زبان فارسی و ترکی)

ایرج سهرابی

داستان در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند….

6319cc88dbef8.jpg

دو کدخدا

عباس یمینی شریف

عباس یمینی شریف نویسنده و شاعر کودکان کتاب دو کدخدا را که به نثر است برای کودکان به رشته تحریر در آورده و در سال 1329 توسط شرکت چاپ رنگین منتشر شده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63722b4f0b5f5.jpg

سقراط خراسان (نگاهی به شخصیت، فضایل، مجاهدات و آثار استاد محمدتقی شریعتی مزینانی)

محمود اسعدی

در این مجموعه، مقالاتی در خصوص آثار و احوال استاد محمدتقی شریعتی گردآمده است .عناوین مقالات و نویسندگان آن بدین قرار است : سپیده باوران/استاد محمدرضا حکیمی ; سنگر دفاع از اسلام در خطه خراسان/استاد شهید مطهری ; نامه فرزند به پدر/دکتر علی شریعتی ; فایده و لزوم دین/محمدعلی مهدوی راد ; مفسر نوگرای قرآن/محمد اسفندیاری; مربی والامقام جامعه/استاد محمدتقی جعفری. افزون بر آن، چکیده هشت کتاب از استاد محمد تقی شریعتی در پایان کتاب به چاپ رسیده است

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
618001efb03c4.jpg

در دری، موقعیت ادبیات فارسی در جهان معاصر

این مجموعه شامل دو بخش مقالات و گفتگو است. در بخش اول که شامل مقالات است، درباره موقعیت، پیشینه و آینده زبان فارسی مطالبی تحقیقی آمده است. در بخش دوم با نام‌آورترین استادان ادبیات فارسی در کشورهای مصر، هند، روسیه، تاجیکستان، مجارستان و ارمنستان گفتگو شده است. این گفت و شنودها اغلب در محل اقامت استادان در کشورهای خودشان انجام یافته است. یادآوری این نکته لازم است که مطالب این مجموعه قبلا در ماهنامه کیهان فرهنگی منتشر شده است. این نشریه همواره بخش وسیعی از برنامه‌هایش را معطوف تعمیم زبان و ادبیات فارسی در جهان کرده است و انتشار ویژه‌نامه‌هایی در زمینه فرهنگ ملل و گفتگو با استادان زبان فارسی در کشورهای جهان تداوم این سیاست بوده است.

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب