ما در این مقاله ضمن بیان شگردها و ترفندهای نوین استعمار چون شبیخون فرهنگی و انعکاس آن در آثار نویسندگان و شاعران متعهد مصر به بررسی موضع این اندیشمندان و فرهیختگان پرداختیم. پس از بررسی آثار ادبی نویسندگانی که در مقابل جامعه و تحولات اجتماعی خود را مسؤول می‌دانستند، معلوم شد که این قشر از نویسندگان و شاعران را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد: گروه اول: چون قاسم امین و سعد زغلول که به استقلال این تهاجم فرهنگی به عنوان یک تحول اجتماعی می‌شتابند و گروه دوم چون المنفلوطی، الرافعی، محمد عبده و احمد محرم که با تمام قدرت و توان خویش در مقابل این شبیخون فرهنگی ایستادگی می‌کنند، و گروه سوم چون احمد شوقی و حافظ ابراهیم راه میانه را در پیش می‌گیرند.

منابع مشابه بیشتر ...

62c2f09bc2116.png

کثرت قومی و هویت ملی ایرانیان

سیدضیاءالدین صدرالاشرافی

نویسنده در این کتاب کوشیده هویت ملی را به عنوان یک مقوله علمی جامعه‌شناسانه مورد مطالعه قرار دهد. نویسنده کوشیده بر اساس واقعیت‌ها و ضرورت‌های موجود جامعه که عبارت است از وجود زبان‌ها و قومیت‌های گوناگون (که عموماً از آزادی‌ها و حقوق واقعی خود بی‌بهره مانده‌اند) و ضرورت تاریخی تمتع از این آزادی‌ها در عین حفظ وحدت ملی از سوی دیگر ارتباطی منطقی ایجاد کند. وی توانسته با طرح علمی مقوله هویت ملی، جایگاه آن را میان سایر هویت‌های قومی و دینی و ... مشخص نماید.

62b06451481cb.jpg

شبیخون (شعر)

سیروس مشفقی

مشفقی از اعضای هیئت مؤسس کانون نویسندگان ایران است؛ او فارغ‌التحصیل رشته سینما و تلویزیون می‌باشد. مشفقی از سالهای نخست دهه ۱۳۴۰ وارد عرصه سرایش شعر نو و سپید شد و خیلی زود توانست به جرگه شاعران تراز اول و مطرح کشور بپیوندد. این کتاب مجموعه شعر با عنوان شبیخون است در سال 1357 تئسط انتشارات رواق به چاپ رسیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57eac23e07d07.PNG

بررسی تطبیقی دیدگاه‌های سیاسی «بهار» و «شوقی»

علی صابری

این مقاله پژوهشی در مورد دیدگاه‌های سیاسی محمدتقی بهار (1330-1265 ش) و احمد شوقی (1932-1868 م) دو شاعر برجسته ادبیات فارسی عربی در دوره معاصر است. این دو شاعر به بیان تحولات دنیای پس از انقلاب صنعتی به زبان هنر پرداختند. در این مقاله دیدگاه‌های سیاسی آنان در سه بخش استعمار، آزادی و جنگ تنظیم و مورد بررسی قرار گرفته و در پایان وجوه تشابه و اختلاف دیدگاه‌های هر کدام و شیوه‌های تبیین موضوع بیان گردیده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران پژوهش‌ها/پژوهش‌های تطبیقی
مقاله
56497ce50a6b4.PNG

دراسهًْ التَّخْمیس و أنواعه بوصفه قالباً أدبیاً مشترکاً بین الأدبَین الفارسیّ والعربیّ

علی صابری

إن القوالب الأدبیه بکونها وسیله لتنظیم عناصرالأدب و سببا للوحده العضویه فی الأعمال الفنیه قد نجدها کعنصر مشترک بین آداب الأمم المختلفه، و بما أن العلاقات الموجوده بین الأدبین الفارسی والعربی عریقه جدا بالنسبه إلی الآداب الأخری فنری هذه الصلات المتبادله والقوالب المشترکه بینهما أوثق و أوسع منها بین الآداب الأخری؛ و من هذه القوالب المتبادله قالب التخمیس الذی استخدمه الأدباء فی الأدبین مشترکا، رغم ما من خلاف فیه لدی الشعراءالفرس والعرب، و هو یعد أحد العلاقات المشترکه عبرالعصور، کما أن کلاالأدبین یشترکان فی عوامل ظهور هذاالقالب و نشأته، و إننا عالجناه فی هذاالمقال بوصفه صله من الصلات المشترکه بین الأدبین الفارسی والعربی.

فنون ادبی/بلاغت (بیان، بدیع، معانی)
مقاله