ابو جعفر محمد بن حسن توسی مشهور به خواجه نصیرالدین، فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌ شناس، ریاضیدان و منجم ایرانی سده هفتم هجری است. وی یکی از سرشناس‌ ترین و متنفذترین شخصیت‌های اسلامی ا‌ست. زندگی خواجه نصیرالدین بر پایه دو هدف اخلاقی و علمی بنا شده بود و در حدود یکصد و نود کتاب و رسالهٔ علمی در موضوعات متفاوت از خویش بر جای گذاشته است. از معروفترین آثار فارسی خواجه نصیر «اساس الاقتباس» و «اخلاق ناصری» را می‌توان نام برد. در کتاب پیش رو مجموعه مقالات گردهمایی علم و فلسفه در آثار خواجه نصیرالدین طوسی به کوشش نصرالله پورجوادی و ژیو اوسل از 4 مقاله فارسی و 14 مقاله انگلیسی و فرانسه گردآوری شده است. عرفان خواجه نصیر در اوصاف الاشراف و کتابشناسی خواجه نصیرالدین طوسی عناوین چند مقاله فارسی و نصیرالدین طوسی و گذشته ایران، نصیرالدین طوسی و اسماعیلیان در قلعه الموت، نامه خواجه نصیر به ملک الناصر، تمثال خواجه نصیر و عناصر کتابشناسی طوسی به روسی عناوین برخی مقالات خارجی این مجموعه را تشکیل می دهند. این کتاب در سال 1379 با همکاری مرکز نشر دانشگاهی و انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

6611310f8819a.jpg

تفرج صنع: گفتارهایی در اخلاق و صنعت و علم انسانی

عبدالکریم سروش

تفرج صنع مجموعۀ برخی مقالات و گفت‌وگوهای مطبوعاتی عبدالکریم سروش در موضوعات علم اخلاق، فلسفۀ علم و تکنولوژی و علوم انسانی است. هفته‌ها و ماه‌هایی که این مصاحبه‌ها انجام می‌شد و تحریر می‌یافت، ایامی پر التهاب بود و نام علوم انسانی در مخاطب ناآشنا نفرت و وحشت را با هم بر می‌انگیخت؛ نفرت از علومی که به صورت علم می‌نمایند و به واقع علم نیستند و وحشت از دانش‌هایی که جمعی شعبده‌باز برای بند‌نهادن بر پای مستضعفان و ربودن سرمایۀ ایمان آنان پرداخته و برساخته‌اند و به امت‌های ستم‌کشیده به تزویر و فریب فروخته‌اند. غوغای سختی در معاندت و معاضدت این علوم برآورده بودند و از دو طرف کشمکش عنیفی می‌رفت.

65f1b426179b2.jpg

کتابنامه آثار زنان ایران

کتابنامه آثار زنان ایران شامل دو قسمت مولفین زن و مترجمین زن است که در سال 1349 منتشر شده است. در این سال کتابخانه اختصاصی تحقیق درباره زن تشکیل شد. هدف از این اقدام تاسیس مرکزیست برای جمع آوری تحقیقات مربوط به زن و آثار زنان مولف و مترجم ایرانی و تشویق دیگر بانوان دانشمند کشور تا ضمن اجرای وظایف خانوادگی و اجتماعی اندوخته معنوی و فکری خود را نیز بکار گیرند و برای کمک به پیشرفت فرهنگ جامعه اثری از خود به یادگار گذارند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

662917f0e1121.jpg

سالنامه دارالفنون سال 1327

جمعی از نویسندگان

سالنامه دارالفنون (هدیه نوروز) در سال 1327 در چاپخانه خواندنیها منتشر شده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی
کتاب
661e82f690676.jpg

تاریخ معاصر ایران (کتاب اول)

جمعی از نویسندگان

موسسه امیدوار است با انتشار این مجموعه در نهایت بتواند در ارج نهادن به سند و اشاعه فرهنگ مستندگویی در تاریخ تلاشی درخور نموده و در این راه بخشی از سوالات و خواسته های وسیع ملتی بزرگ را پاسخ دهد و به همراه سایر فعالیتهای تحقیقاتی و انتشاراتی مصمم است به منظور نشر آثار فرهنگی و تاریخی با بهره جویی از مجموعه اسناد و مدارک خود دست به انتشار سلسله کتابهایی با عنوان تاریخ معاصر ایران بزند و در این راه به توکل الهی و یارای استادان و محققان و اهل علم امید بسته است.

کلیات/تاریخ ایران
کتاب