جوانمردان علاوه بر صفات نیکوی انسانی مقید به انجام آداب و رسومی ویژه بودند که معرف جوانمردی بود. به تدریج اساس مذهب تصوف بر اسلام و فتوت استوار شد و آداب جوانمردی در رسوم خانقاهی میان صوفیان متداول و مرسوم گردید. شناخت جوانمردان، از عوامل كرامت و سرافرازی مسلمانان است و اعمال نیکوی آنان چون عدالت، رافت، انصاف، سخاوت، گذشت، بزرگ‌ منشی و ... از همت والای ایشان حكایت می‌كند که الگوی تربیتی شایسته ای به شمار می آید. ابوعبدالرحمن سُلمی (312-412 قمری) در کتاب الفتوة که کهن ترین کتابی است که به آداب و شرایط جوانمردی اختصاص یافته، به تبیین جایگاه و شخصیت جوانمردان (نزد خدا و رسول) و فرهنگ و آداب جوانمردی پرداخته و نمونه‌هایی از جوانمردان نظیر ابوذر را معرفی كرده است. این کتاب که منبع فتوت نامه های بعدی به شمار می آید، در 5 بخش تدوین شده است. کتاب پیش رو با ترجمه دکتر قاسم انصاری و یادداشت مترجم بر این اثر، در سال 1385 توسط انتشارات حدیث امروز در اختیار پژوهشگران قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

65f2eb4522afc.jpg

مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران (مقالات سومین کنگره دین پژوهان)

جمعی از نویسندگان

ایرانیان در گستره فرهنگ و دانش، سابقه ای طولانی دارند. آنان با تلاش های خستگی ناپذیر، گذشته درخشانی را آفریدند و در فرهنگ انسانی، نقش عمده ای ایفا کردند. وزش نسیم آزادی بخش اسلام بر ایران و تلاقی دو فرهنگ ایرانی و اسلامی مناسبات دین و فرهنگ را به همراه داشت و ثمرات میمون و مبارکی برای بشر به بار آورد. این فرهنگ ایرانی-اسلامی پویا، غنی و گسترده بود، به طوری که مرزهای جغرافیایی را درنوردیدند و در شمال آفریقا هند و حتی اروپا راه یافت. بررسی این مناسبات و چگونگی خدمات متقابل ایران و اسلام ازبایسته های پژوهشی روزگار ماست. از همین رو دبیرخانه "دین پژوهان" با دعوت از متفکران و اندیشوران، غوررسی در این موضوع را وجه همت خویش قرار داد و در سلسله مقاله هایی که اینک پیش روی شماست زوایای این مهم را کاوید...

65b8ec0fedfb0.jpg

بینش اسلامی و پدیده های جغرافیایی (مقدمه ای بر جغرافیای کشورهای اسلامی)

عباس سعیدی رضوانی

در این‌ کتاب‌ نخست‌ مؤلّف‌ چکیده‌ای‌ از جغرافیای‌ پیش‌ از اسلام‌ را به‌ منظورمقایسه‌ با جهان‌ بعد از اسلام‌ ارائه‌ کرده‌ و به‌ ارزیابی‌ نیروی‌ ذاتی‌ و توان‌ایدئولوژی‌ و فرهنگ‌ اسلامی‌ پرداخته‌ است‌. وی‌ سپس‌ مقوله‌هایی‌ چون‌مسجد، مدرسه‌، کتابخانه‌، مراکز علمی‌، رصدخانه‌، بیمارستان‌... و نیز بافت‌شهرهای‌ اسلامی‌، نفوذ بینش‌ اسلامی‌، بوم‌شناسی‌، نهاد وقف‌ به‌ منزله‌ یک‌ اهرم عمرانی‌ و فراگیری‌ِ هنر اسلامی‌ را مورد توجّه‌ قرار داده‌ است‌. در پایان‌، فراز ونشیب‌ و شدّت‌ و ضعف‌، توان‌ بینش‌ اسلامی‌ در خلق‌ پدیده‌های‌ جغرافیایی‌ وپی‌ جویی‌ِ علل‌ و عوامل‌ آن‌ به‌ طور گذرا مورد بررسی‌ قرار گرفته‌ است‌.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

560a8f9d315e3.PNG

تاریخ الصوفیه

ابوعبدالرحمن السلمی

این کتاب که توسط یکی از قدیمی ترین و پرآوازه ترین نویسندگان صوفی و فقیه زمان خود حضرت ابوعبدالرحمن سلمی نیشابوری(۴۱۲ ه.ق.) نوشته شده است از معتبرترین و معروف ترین کتابهای صوفیه در دوره های آغازین تصوف بوده است و یکی از کتاب هایی بوده است که دست به دست بین صوفیان زمان رد و بدل می شده است . این کتاب در سیر حوادث روزگار متاسفانه مفقود شده بود که محقق و مترجم آن خانم غزال مهاجری زاده (عضو هیات علمی دانشگاه) پس از تحقیقی که در دانشگاه تهران ضمن دوره ی دکتری در مورد حضرت ابوالقاسم نصرآبادی، استاد سلمی و یکی از چهار موید حسین بن منصورحلاج انجام می دادند درصدد بازسازی و انتشار این کتاب ارزشمند برآمدند. موضوع این کتاب زندگی و اقوالات مشایخ نامدار صوفیه است. این کتاب غیر از کتاب طیقات الصوفیه می باشد و ابوعبدالرحمن سلمی آن را پیش از طبقات نوشته است. خواندن این کتاب گهربار و ذی قیمت را به تمامی دوستداران تصوف و عرفان اسلامی خصوصا دوستداران متون کهن و قدیمی این طریق توصیه می نماییم. این کتاب به اهتمام دکتر غزال مهاجری زاده توسط انتشارات طهوری در سال 1389 در تیراژ 1650 نسخه در تهران منتشر شده است.

نثر/متون کهن/عرفانی
کتاب