حاج میرزا حسن اصفهانی (1214 – 1278 شمسی) ملقب به صفی علیشاه، از مشهورترین مشایخ و بزرگان متصوفه و از جمله فضلا و بزرگان عرفای سلسله نعمت‌اللهی بود. او که شاعری توانا و عارفی مطلع بود، سلسله صفی علیشاهی را بنیان نهاد. صفی علیشاه در بخش اول کتاب پیش رو که موسوم به اسرار المعارف می باشد در مورد عارف، درويش، صوفی، خلافت، اهل توحيد و ... سخن گفته است. انسانيت، سلوک باطن، آداب ظاهر، سلوك تصوف، تمييز درويش از غیر، ظهور امام مهدی عج، اصول مدنيت، نصيحت به عرفا و رذائل اخلاقی بر صوفی دیگر عناوینی هستند که محور بحث قرار گرفته اند. این کتاب که خاتمه آن با چند شعر آراسته شده، در سال 1340 در نشر اقبال به چاپ رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

63627e60c201a.jpg

یادگار جشن پنجاهمین سال انجمن اخوت

جمعی از نویسندگان

در مقدمه کتاب آمده است:"این بیمقدار علیرضا میرزا حکیم خسروی (خسروانی) دبیر و عضو هیئت مشاوره دوره حاضر انجمن اخوت بنا به دستور، برخود لازم دید ضمن سطوری چند، شمه ای از وضعیت جشن پنجاهمین سال علنی شدن انجمن اخوت را که حاکی از کیفیت انعقاد جشن مزبور و حاوی بیانات ناطقین و شامل خدمات سایر آقایان و اخوان معظم که به سهم خود از بذل و محبت و مکرمت خودداری نفرموده اند به رشته تحریر آورده به ضمیمه قسمتی از گراور مدعوین و خدمتگزاران در این محفل سرور به خدمت اخوان گرام و سایر آقایان عظام به یادگار بسپارد"....

618d080f5a34a.jpg

عارفه ای از دیار عرفان

محمد بهشتی

"عارفه‌ای از دیار عارفان" نوشته محمد بهشتی است. در فهرست کتاب در مورد عرفان در دیار عارفان، سمنان، سخن به میان آمده است و درباره مردان نامی و بزرگ سمنان که منشاء و مبدا تحولات عظیم فکری و تاریخی بوده‌اند فهرست‌وار صحبت شده است. کتاب توسط انتشارات مروی چاپ شده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

59918c28832ab.jpg

آیة العشاق

صفی عليشاه

میرزا حسن اصفهانی مشهور به صفی علی شاه از بزرگترین عرفای اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری قمری است. وی آثار گرانبهایی چون تفسیر منظوم قرآن کریم با نام تفسیر صفی در قالب مثنوی به یادگار گذاشته که با تاویلات عارفانه همراه است. این تفسیر منظوم فارسی از اهمیت بسیاری برخوردار است و کتاب حاضر بخش مختصری از تفسیر صفی است که توسط صفاعلی برگزیده و به نام آیة العشاق نامگذاری شده است. در بیان شهادت ذات احد بر یکتایی خود، در بیان عزم مولی در جنگ با کفار، حکایت در بیان سخاوت حضرت مولی (ع)، بخشش انگشتر، در بیان تحقیق مهدویت، صفت پیر و مرشد، سکینه قلبی، پاداش اعمال، معنی خاص در غفران الهی، جذبات و مناجات عناوین برخی از اشعار این کتاب می باشند که توسط کتابخانه علمیه اسلامیه تهران منتشر و روانه بازار کتاب گردید.

نظم/شعر کلاسیک/مثنوی‌ها
کتاب