58dbda1e83b87.jpg

زنان موسیقی ایران از اسطوره تا امروز

مکان چاپ: تهران ناشر: کتاب خورشید تاریخ چاپ: ۱۳۸۰ هجری شمسی تیراژ: ۲۴۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

در کتاب حاضر روند شکل ‌گیری و تحولات موسیقی در ایران، به ویژه در حوزه زنان بررسی شده است. در همین راستا زنان موسیقی ‌دان و آواز خوان ایرانی براساس ادوار تاریخی معرفی شده اند. توکا ملکی (1352- ) پژوهشگر هنر در فصل نخست این کتاب به رابطه اسطوره با شعر، ادبیات و موسیقی اشاره نموده و در فصل دوم اشکال و کیفیت موسیقی پیش از اسلام را تشریح کرده است. فصل سوم به ویژگی‌های موسیقی در دوره خلفا، امویان، عباسیان، تیموریان، صفویان و زندیه می پردازد. فصول چهارم و پنجم به معرفی موسیقی، موسیقی دانان، و آواز خوانان زن در دوران قاجار و پهلوی اختصاص یافته است. فصل ششم مشتمل بر مطالبی در رابطه با آهنگسازان، نوازندگان، خوانندگان، روزنامه ‌نگاران و نویسندگان زن پس از انقلاب اسلامی است. بخش پایانی کتاب به زنان در موسیقی فولکلور و محلی ایران می پردازد. این کتاب در سال 1380توسط انتشارات کتاب خورشید در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

65d4a5b47d0f4.jpg

کارنامه زنان مشهور ایران در علم، ادب، سیاست، مذهب، هنر، تعلیم و تربیت از قبل از اسلام تا عصر حاضر

فخری قویمی

فخری قویمی در مقدمه در مورد موضوع کتاب می گوید: قسمت اول شامل شرح زندگی و معرفی زنانی است که تا قبل از حمله اعراب و مغولان در ایران می زیسته اند و حتی بعضی از آنان به مقام شاهنشاهی و نیابت سلطنت و حکمرانی و سفارت و دریاداری و غیره رسیده اند. قسمت دوم مربوط میشود به بیوگرافی شیرزنانی که در زمان تسلط تازیان و مغولان خونخوار در رشته های مختلف دینی و علمی و هنری و غیره شهرت داشته اند. لیکن رفته رفته در اثر تعصبات خشک و بی مورد و از ترس روبرو شدن با بیگانگان و همچنین مقتضیات سیاسی زنان بیشتر اوقات خود ا به اداره امور خانه و تعلیم و تربیت فرزندان پرداختند. با این وصف شیرزنان بیداردلی از این جمع برخاستند که پیشگامان فرهنگ و آموزش زنان امروز شدند. قسمت سوم تشریح زندگانی و سیر پیشرفت زنان مشهور ایران در قرن اخیر صحبت به میان آورده است.

651d84e94644d.jpg

فرهنگنامه موسیقی ایران

نصرت الله حدادی

این کتاب مرجع شامل: تئوری موسیقی، قواعد موسیقی ایرانی، سرگذشت موسیقی و موسیقیدانان گذشته و حال و شرح احوال و آثار آنان، ایقاع در موسیقی قدیم ایران، وزن شناسی، اوزان مشهور و متداول موسیقی قدیم ایران و تبدیل آن به خط نت می باشد. شناخت مقامها، دستگاهها، مایه ها، آوازها، گوشه ها و تصانیف مشهور و رایج موسیقی ایرانی، سازشناسی علمی، چگونگی ساختمان آلات موسیقی و طریقه ساختن آنها، معرفی آلات موسیقی ایرانی از قدیم ترین ایام تا زمان حاضر، تشریح علمی و موسیقی قدیم ایران و مطابقت آن با موسیقی معاصر، آهنگ ها و ترانه های محلی، آوازها و کوچه باغی ها، معرفی و شناخت کتابها و رساله هایی که در زمینه موسیقی ایرانی تدوین شده است و آنچه مربوط به حوزه موسیقی ایرانی است از جمله مندرجات این "فرهنگنامه "است. این کتاب بنابر رعایت اصل اختصار در شیوه فرهنگ نویسی تدوین شده است و نمی تواند دربرگیرنده تمام آثار و جزئیات مربوط به فعالیت های هنری اشخاص باشد. بنابراین اطلاعات ارائه شده در آن ناظر بر این محدودیت و نیز تاحدی است که در دسترس مولف بوده است. به این ترتیب اگر نام عده ای از هنرمندان در این کتاب نیامده و ذکری از آثارشان نشده است صرفا به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد درباره ایشان و آثارشان بوده است...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5886e4389a4ea.PNG

گفتگو با پروانه اعتمادی

توکا ملکی

پروانه اعتمادی از بیست و یکم تا سی‌ام آذرماه مجموعه جدیدی از آثارش را با عنوان «جهیزیه دختر شاه‌پریان» در فرهنگسرای نیاوران به تماشا گذارد. این مجموعه که او خود، آنها را یک کل واحد می‌داند و نه تابلوهایی جداگانه، به وسیله چاپ و برش نقاشی‌های پیشین او با مدادرنگی و ایجاد ترکیب‌بندی جدیدی به آنها به وجود آمده است. نشر هنر ایران همزمان با این نمایشگاه برگزیده، آثار پروانه اعتمادی را به چاپ رسانده است. به بهانه چاپ کتاب و برگزاری نمایشگاه با او گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه بیان شده است.

نثر/گفتگو و سخنرانی
مقاله