عبدالمجید بن خان محمد (1297 – 1363 قمری) ملقب به مصفای غزنوی در طریق سلوک و تصوف راه می پیمود. مثنوی مصباح الیقین یکی از آثار برجای مانده از این خلیفه فرقه نقشبندیه است. نسخه حاضر از روی نسخه چاپ سنگی به کوشش حاجی عبداللطیف و ملک منصور کابلی چاپ شده است. شرح حال کوتاهی از مؤلف در ابتدای این کتاب آمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

61b5efaa12983.png

چاپ سنگی

اسمعیل دمیرچی

تکنیک هنر چاپ سنگی بعد از ورود از اروپا به ایران، رونق خوبی داشته است؛ به گونه‌ای که عباس میرزا نایب‌السلطنه در حدود 150 سال پیش جهت بازدید و آشنایی با این فن میرزاجعفر تبریزی را به مسکو اعزام نمود، این میرزاجعفر با هوش و درایت ذاتی روش کار را فراگرفت و با خود ابزار و ادوات مربوط به چاپ سنگی را به تبریز آورد و پابه‌پای ملل صاحب مطبعه آن روز در ایران هم تحولی در این هنر به وجود آورد و در شهر تبریز با روش چاپ سنگی به تکثیر کتاب همت گماشت. در این کتاب مباحثی درباره چاپ سنگی از قبیل تاریخچه چاپ سنگی، سنگ‌های مخصوص سنگ چاپ، نگارش و آماده‌سازی سنگ چاپ، روش انتقال تصویر به سنگ و ... آورده شده است.

61125d813036b.jpg

گلبانگ مغز از فراسوی قانون جاذبه

نورالدین چهاردهی

فهرست کتاب در آغاز به اصطلاحات خاصه مکتبهای صوفیه پرداخته تا خواننده پس از آشنایی به مفاهیم آن، گفتار بزرگانی چون سنایی، عطار، مولوی و جامی را علما دریابد، و چون تصوف اسلامی در مبحث اعتقادات وجوه اشتراکی زیاد با فرق موجود در شبه قاره هند دارد معضلات مباحث مکتبهای هند را به روشنی یاد کرده و اندکی به نحوه نشستهای هشتاد و چهارگانه آن و حبس نفس، کیفیت تغذیه و محل عزلت برای ریاضت و دیگر نکاتی که دانستن آن ضروری است و روشن ساختن خفایا و خبایای سلوک آیین هوشنگ که قبل از دین زرتشت بوده، و سلوک نقطویان و پیروان علوم محتجبه که اصطلاحا (کله سر) نامند، که هریک از حروف نشانه یکی از علوم غریبه است مثل کاف، کیمیا، و این علم به پنجاه و دو شعبه منقسم می‌گردد و ارتباط با کواکب که در اصطلاح عام تسخیر کواکب نامند، سلوکی دارند که مغایرمکتب روحی است، پس نتیجه می‌گیریم که برای علم سلوک که عرفان علمی ‌نامند، و عمل آن که عامه تصوف گویند، به طور فشرده تشریح نموده و پس از ذکر این مباحث اشارتی به نحوه عمل شده است.