حدیقه الحقیقه سنایی غزنوی با مضمونی عارفانه در حدود سال 525 هجری سروده شد. در گستره ادبیات عرفانی، اثر مهم و قابل توجه دیگری به همین نام وجود دارد که در قرن هفتم و به قلم قطب ‌الدّین محمد بن مطهر جامی تصنیف گردیده است. این اثر از جهت مضمون با حدیقه سنایی همانندی‌ دارد اما در زبان و ساختار تفاوت‌هایی در خور توجّه دارند. حدیقه مطهر جامی مجموعه ‌ای از حکمت عملی و آرای عرفانی است که به ضرورت زمان و با هدف هدایت طالبان نگارش شده است. به تناسب حال و مقام در کنار نثر از شعر ـ به ویژه اشعار شیخ جام و فرزندانش ـ نیز بهره گرفته شده است. حدیقه پیش رو علاوه بر مقدمه دارای چهارده باب در بیان علم توحید، در بیان خطاب، در بیان وجد، در مکاشفات، در معرفه الارواح، در معرفه القلب و ... است. این کتاب در سال 1343 توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب در اختیار مشتاقان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

6162ff5243366.png

کتاب فرشتگان

سوفی برنهام

در این کتاب وقایع و حوادثی بیان شده که برای نگارنده یا دوستان او روی داده است. موضوع این وقایع بیشتر ملاقات انسان‌ها با فرشتگان و ارتباط با عالم غیب است .نویسنده ضمن بیان این وقایع کوشیده است به سوال‌های مربوط به این موضوع پاسخ گوید .برخی از سوالات بدین قرار است: آیا فرشتگان حقیقت دارند؟ آنها چه شکل و قیافه‌ای دارند؟ چرا در همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، افسانه‌ها واسطوره‌ها وجود دارند؟ آنها در برابر چه کسانی ظاهر می‌شوند؟ و چرا کودکان بیشتر از بزرگسالان قادر به دیدن آنها هستند؟

6162fc96c34a6.png

فلسفه در ایران: مجموعه مقالات فلسفی

گروهی از نویسندگان

این کتاب دربرگیرنده نوشتارهایی درباره فلسفه و فلسفه در ایران است. عناوین نوشتارها بدین ترتیب است: مقدمه‌ای بر تاریخ حکمت در ایران/ بهرام جمال‌پور، منطق صوری/ سیدجلال‌الدین مجتبوی، منطق عملی/ سیدجلال‌الدین مجتبوی، پیدایش و بسط علم کلام/ رضا داوری، ابن سینا و حکمت مشاء/ محمد خوانساری، حکمت اشراق/ محسن جهانگیری، تصوف و عرفان/ سیدابوالقاسم پورحسینی، اجمالی از سیر فلسفه اسلامی بعد از ابن رشد/ احمد احمدی.