دستور زبان فارسی نکات ظریف و دقیق در باب بعضی از واژه‌ها دارد که بعضی از آنها در کتب دستور زبان به میان نیامده‌اند یا اگر آمده مطلبی بوده است خلاصه و گذرا که نویسنده بدون موشکافی و روشن نمودن موضوع از آن گذشته است. در این مقاله سه مورد به بحث گذاشته می شود: یک مورد در باب یک واژه و اشتقاق آن و دو دیگر درباب پسوند و سوم مطالبی دستوری در باب «کسره» یا «زیر».

منابع مشابه بیشتر ...

65d749f7edb21.jpg

قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها

جمعی از نویسندگان

کتاب قرائت فارسی و دستور زبان برای سال دوم دبیرستانها، طبق برنامه جدید وزارت فرهنگ و تصویب شورای عالی کتب درسی و تالیف سعید نفیسی، محمدعلی روحانی، محمد نصرالله، دکتر مهدی محقق است که در سال 1338 منتشر شده است.

64d8d63906715.jpg

فرهنگ دستوری

محمد مهیار

دست يافتن به فرهنگ جامع واژگان و اصطلاحات زبان فارسي ، آرزويي است كه هر فارسي زباني كه به نوعي با انديشه و كتاب سرو كار دارد در فكر خود مي پرورد ؛ و تلاش در اين راه وجهه همت بسياري از خدمتگزاران به فرهنگ و تمدن و ادبيات فارسي و ايراني است. اما اين مهم بدون حصول مقدماتي چند ميسرنمي شود ، يكي از اين مقدمات ، تاليف و تدوين واژه نامه هاي اختصاصي در رشته ها وفنون و علوم مختلف است .البته تدوین فرهنگ اختصاصی برای رشته ای خاص در زبان فارسی سابقه ای بس طولانی دارد و عمر آن کمتر از درازنای تاریخ نظم و نثر فارسی نیست، به گونه ای که یکی از قدیمی ترین کتب منثور زبان فارسی، فرهنگ اختصاصی در مفردات طب است، موسوم به الابنیه عن حقائق الادویه که در واقع توجه پیشینیان ما به این شاخه از فرهنگ نویسی را نشان می دهد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6121ec0a15cf2.png

حساب جُمَّل در شعر فارسی و فرهنگ تعبیرات رمزی

مهدی صدری

«حساب جمل» که مبتنی است بر حروف ابجد و اعدادی که از آن طریق به دست می‌آید و نمونه‌های بارز آن در شعر فارسی، کاری است که با مقوله (حساب جمل در دانش و فرهنگ فارسی) شرح و تدوین می‌گردد؛ اعم از لغز، معما، تعمیه جملی، صنعت عقد، ماده تاریخ و دیگر نمونه های علم بدیع. در بخش دوم کتاب «فرهنگ تعبیرات رمزی» شامل ماده تاریخ فرهنگ تعبیرات رمزی، و تعبیرهای رمزآمیز در ماده تاریخ به چاپ رسیده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
5f60e907bc4a5.png

کلیات طالب کلیم کاشانی بر اساس نسخه ملکی کلیم (جلد دوم)

میرزا طالب کلیم کاشانی مشهور به طالبای کلیم متخلص به کلیم از شاعران نام‌آور سده یازدهم هجری قمری است. وی احتمالا در سال 980 هـ.ق زاده شده و به سال 1061 در کشمیر درگذشت و در مقبرةالشعرای کشمیر مدفون گشت. او از شاعران برجسته سبک معروف به سبک هندی یا اصفهانی به شمار می‌آید؛ اما به‌ویژه در غزل‌سرایی شیوه‌ای معتدل و دلپذیر دارد؛ به‌گونه‌ای که غزل‌های او میان غزل‌های شاعران سبک هندی برجستگی خاصی یافته است. از او آثار مختلفی از غزل، قصیده، ترکیب‌بند، ترجیع‌بند، مثنوی، قطعه و مثنوی موسوم به شاهنامه یا پادشاه‌نامه یا ظفرنامه شاه‌جهانی برجای مانده است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب