زبان‌ها همیشه وسیله ارتباط انسان‌ها و ملت ها در سطوح مختلف زندگی بوده و هستند. در جهان اسلامی ما که تک تک افراد آن وظیفه دارند که به هم نزدیک شوند و ارتباط مستمر داشته باشند، به زبان‌های مختلف سخن گفته می‌شود اگر چه زبان عربی ـ زبان قرآن و سنت بی‌آلایش و پاک حضرت رسول اکرم (ص) ـ زبان اول جهان اسلام است، زبان فارسی از لحاظ به تصویر کشیدن تاریخ و تمدن جاوید اسلامی بلافاصله بعد از زبان عربی قرار می گیرد. زبان و ادبیات فارسی در لابه‌لای خود مقدار زیادی از میراث اسلامی را در رشته‌های گوناگون شریعت و فقه و فلسفه و علوم انسانی و طبیعی جای داده، که این امر باعث ایجاد بزرگان تمدن اسلامی شده است. بگذریم از گنج‌ها و ذخیره‌های فراوانی که ادیبان زبان فارسی به وجود آورده‌اند و چشمه‌های ادب جهانی و انسانی محسوب می‌گردند. اهمیت آموزش و یادگیری این زبان از همین جا ناشی می‌شود، به خصوص برای جهان اسلام تا ارتباط مستمر و رابطه نزدیک و مداوم و آرزوی نزدیک اعضای دین حنیف تحقق یابد. به همین سبب مردم کشور اردن که تشنه علمو معرفت هستند، اهمیت فراوانی ـ با وجود موانع زیاد و کمبود امکانات ـ به آموزش و یادگیری این زبان داده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

65e488b53602d.jpg

سریر سخن: مجموعه مقالات دومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی

جمعی از نویسندگان

این مجموعه دربرگیرنده‌ی 65 مقاله‌ی دومین همایش پژوهش‌های ادبی است. این همایش در سال 1381 به همت مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه الزهرا برگزار گردید. مقالات عرضه شده در این مجموعه "زبان و ادبیات ایران باستان"، "ادبیات فارسی کلاسیک"، "ادبیات معاصر"، "زیباشناسی و بلاغت"، "نقد ادبی و ادبیات تطبیقی"، "زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها"، "مطالعات زبان‌شناسی".

65df2b914395a.jpg

گلچینی از گفتارهای مختلف صدای آمریکا

کتاب حاضر به مناسبت ششمین سال تاسیس صدای آمریکا به زبان فارسی این مجموعه خواندنی را که متضمن گفتارهایی از برنامه های متنوع صدای آمریکاست به عنوان ارمغان نوروزی به شنوندگان صدای آمریکا تقدیم کرده است