58e5222e10c4f.PNG

در جستجوی حافظه از دست رفته؛ یادداشتی بر رمان رژه بر خاک پوک نوشته شمس لنگرودی نشر مرکز 1373

معیار در نگاه هنرمند، زیبایی یا نازیبایی است و در این نگاه است که چیزی او را به شوق می‌آورد یا آزرده می‌کند. زیست زیبایی‌شناسانه هنرمند در یک جامعه است که او را دچار می‌کند. دچار زیبایی و نازیبایی. گاه این اشک‌ها و لبخندها چنان عیانند که محصول نگاه هنرمند تبدیل به یک خاطره جمعی می‌شود و در حافظه جای می‌گیرد و گاه چنان به لایه‌های نامکشوف ذهن عمومی جامعه دست می‌رساند که اثر او مدت‌ها در پیله زمانه درد می‌کشد تا روزی تکه فراموش شده‌ای از زیبایی را فاش کند. این دست از آثارند که آن خصلت پیشگویانه و بی‌زمان هنر را در خود حمل می‌کنند. حامله‌اند و زایش آنان در هر بار خوانش دوباره اتفاق می‌افتد و با ثبت در خاطره به تجربه تبدیل می‌شود. این فرایندی است که زیبایی را خواستنی می‌کند. زیبایی که هنرمند به مثابه یک غده اجتماعی در برابر هر زیبایی از خود ترشح می‌کند و خاصیت آن تامین کننده آن بخش به حافظه نسپرده شده است. نگاه کنید به شاهکارهای ادبیات جهان و این که هر کدام در کنام کدام رخداد و وضعیت اجتماعیخلق شده‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

636cf9c02df8d.jpg

مشهدی عباد (به دو زبان فارسی و ترکی)

ایرج سهرابی

داستان در مورد دختری جوان به نام گلناز است که عاشق پسری به نام سرور می‌شود ولی پدرش به دلیل مشکل مالی‌اش او را مجبور می‌کند که با یک بازاری پیر به نام مشهدی عباد ازدواج کند….

6319cc88dbef8.jpg

دو کدخدا

عباس یمینی شریف

عباس یمینی شریف نویسنده و شاعر کودکان کتاب دو کدخدا را که به نثر است برای کودکان به رشته تحریر در آورده و در سال 1329 توسط شرکت چاپ رنگین منتشر شده است