می‌توان اهمیت «تاریخ تحلیلی شعر نو» را به راحتی انکار کرد و آن را اثری نه چندان درخور اعتنا به شمار آورد. این امکان برای هر کسی که قلم به دست دارد، مهیاست که با چاشنی اندکی فیگور پژوهشگرمابانه و با شمردن چند جنبه از نقصان‌های این اثر، به کلی منکر دستاوردهای یک دهه تفحض و تحقیق پژوهشگرش باشد و در جهت تخفیف منزلت اثری چنین دشوار یاب، داد سخن دهد. می‌توان در کسری از ثانیه «تحلیل» را «تحمیل» نوشت و مقاله‌ای تحریر کرد با تیتر «تاریخ تحمیلی شعر نو» چرا که برای مثال، اثر، فارغ از چاشنی بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی‌های متعارف و نان به نرخ روز خوردن‌های مرسوم، صرفا به گزارش صادقانه‌ای از اهم رویدادهای تاریخ شصت ساله شعر نو پرداخته است و لاغیر. اما اگر ترمز احساسات منتقد مابانه را کمی فشار دهیم و با نگاهی به جامعه علمی و فرهنگی پیرامون، داوری صادقانه را ملاک گفتار خویش قرار دهیم، احتمالا افکاری از این دست به خودی خود عیاری واقعی برای سنجش کاری از آن دست، فراروی ما قرار خواهد داد.

منابع مشابه بیشتر ...

655e1686eae50.jpg

قیام و نهضت علویان زاگرس در (همدان، کرمانشاهان، کردستان، خوزستان، آذربایجان)، یا، (تاریخ تحلیلی..) - جلد 1

محمدعلی سلطانی

کتاب حاضر پژوهشی است درباره پیشینه جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی (اهل حق) برخی مطالب کتاب بدین قرار است: کیفیت پیوند معنوی صفویه و اهل حق ;پیوستگی و گسستگی خاندان‌های اهل حق ;عملکرد شاه اسماعیل صفوی با قیامگران اهل حق ;آل حق در سرزمین‌های اسلامی همچون مصر، عربستان و ترکیه به مثابه داعیان صفویه و مبلغان تشیع علوی ;گزارشی مستند از قیام‌های پی‌درپی داعیان اهل حق از دوره صفویه تا عصر حاضر در ایران، عراق، ترکیه به ترتیب سنوات تاریخی.

61ac95d21585d.png

المدخل الی الشعر الفارسی (الجزء الثانی)

محمد صادق محمد الکرباسی

قبل استعراض الشعر الفارسی لابد من الحدیث عن اللغة الفارسیة مبنیا لجذر الکلمة و نشأتها، منتقلا بعد ذلک الی عرض جذور اللغة الفارسیة و مراحل تطورها و الفباء اللغة الفارسیة و اصول اللغة الفارسیة، واللهجات الفارسیة، ثم ینتقل سماحة المؤلف لتناول الادب الفارسی، ثم ینتقل للتفصیل فی الشعر الفارسی و تاریخه و تطوره خلال القرون الخمسة عشر الهجریة، و لم یغفل عن الشعر الحر و ممیزاته، مختتما البحث بالشعر الحسین الفارسی و ألوانه و بحوره، معرجا علی بعض الشعراء الفرس. و فی الجزء الثانی عرض و تحلیل البحور الشعریة الفارسیة والاوزان الشعریة من خلال الدوائر العروضیة الخمس عشرة مع شرح لکل بحر من بحور هذه الدوائر، مختتماً هذا البحث بموضوع الحاصل من البحور والبحور المهجورة و المصطلحات والاغراض.