کان الشاعر البدوی فی العصر الجاهلی غارقا فی الصحراء و الطبیعه المحیطه به، فقد کانت الطبیعه تملا روحه و کل وجوده و تشغل عاطفته و خیاله و بناء علی ذلک فان الادب الجاهلی الذی هو ثمره فکره و خیاله و عاطفته یحمل طابع الصحراء. فقد کانت الطبیعه المدهشه و الجمیله لارضه ممتده امامه دون ای حجاب و کان یشعر بوضوح کل قوتها و حرارتها و یعیش فیها دوما الی درجه انها کانت تضفی الصراحه علی ذهنه و تنیر فکره. و لذالک فقد حملت المقاله التی هی الان بین یدی القاریء الکریم اسم «دراسه العناصر الطبیعیه فی دیوان الاسود بن یعفر» بهدف بیان فطنه الشاعر و حضور ذهنه و تصویر احساسه اللطیف و شعوره الدقیق.

منابع مشابه بیشتر ...

64f4a5d87eaf0.jpg

فرهنگ موسیقی ایرانی (شامل: لغات، اصطلاحات، موسیقیدانان، الحان موسیقی و غیره)

ارفع اطرایی

بانو اطرایی از معدود هنرمندانی است که دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ایشان در زمینه ی معرفی و شناساندن ارزشهای موسیقی اصیل ایران خصوصا ردیف ها و دستگاه های موسیقی ملی و سنتور نوازی معاصر و همچنین آثار و اندیشه های بزرگانی چون پایور و صبا سال ها تلاش نموده و تالیفات و مجموعه آثار ارزشمندی را به جامعه موسیقی کشور تقدیم داشته است.

6481b97b8d2ce.png

الادب الجاهلی

سامی یوسف ابوزید

العصر الجاهلی الذی یطلق علی الفترة الزمنیة التی سبقت ظهور الاسلام و تمتد من اواسط القرن الخامس المیلادی حتی هجرة النبی والمسلمین الی یثرت سنة 622 هـ. و من هذه الحقبة التی حددها الجاحظ بما یقرب من قرن و نصف قبل الاسلام، وصلنا شعر کثیر و نثر قلیل و هو الموسوم ب (الادب الجاهلی). و قد افدت من مناهج الدراسة الادبیة الحدیثة المختلفة فی دراسة هذا الادب باعلامه و آثاره، سواء المنهج التاریخی او المنهج الفنی.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57f33769c8ae0.PNG

درآمدی بر شعر ابوماضی

عزت ملاابراهیمی

ایلیا ابوماضی از شاعران برجسته معاصر به شمار می‌آید، که احساس فاصله‌‌ای عمیق میان عالم مطلوب و حقایق موجود نوعی گرایش صوفیانه در وی پدید آورده است. او با نماد خوش‌بینی و بدبینی به جدل برمی‌خیزد. گاه شک و نومیدی فزایندهای بر جانش سایه می‌افکند. متحیرانه از اسرار وجود، ناموس طبیعت، سرشت آدمی و امور ماوراء الطبیعه پرسش می‌کند. در پی یافتن حقیقت به هرکوی و برزن سر می‌کشد تا عطش درونی خرد را سیراب سازد. مهاجرت‌ها و فراز و نشیب‌های زندگر، او را به فلسفه بافی سوق می‌دهد و در نهایت به تسلیم و رضا تن می‌سپارد، بدان امید که اندکی آرامش یابد. د ر این میان خیال گسترده، واژگانی آهنگین و اسلوبی دلنشین به یاری شاعر می‌شتابد، تا سخاوتمندانه نغمهء سرور و زیبایی را در تار و پود خواننده‌اش در افکند.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله
57f0bdf43d4c6.PNG

گفتاري كوتاه در باب ابيردبن معذر، شاعر عصر اموي

عزت ملاابراهیمی

اشعار ابيرد بن معذر چه آنچه که در مناسبت‌هاي گوناگون سروده شده و يا در احوال ديگري نقل شده، در واقع آينه تمام نماي زندگي عصر خويش است. او به خلق و خوي نيکو، سجاياي انساني، صفات پسنديده و اوضاع اجتماعي زمان خود توجه فراوان داشت. به گونه‌اي که جان، روح و همه وجود او را پر ساخته و انديشه، عاطفه و خيالش را مشغول ساخته بود. تا آنجا که به ذهن او صراحت مي‌بخشيد، انديشه‌اش را روشني مي‌داد و روحش را به جانب يقين متمايل مي‌ساخت. از اينرو نگارنده بر آن شد تا به بررسي زندگي و اشعار شاعر بپردازد. چندانکه بيانگر هوشياري و حضور ذهن شاعر باشد و احساس لطيف و شعور دقيقش را به تصوير کشد.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
مقاله