فخرالدین رازی (543- 606 قمری) مشهور به امام المشککین از متکلمان، خطبا و فیلسوفان مشهور سده ششم هجری است که در علوم معقول و منقول فلسفه، کلام، ریاضیات، فقه و اصول، تفسیر قرآن و ادبیات صاحب نظر و مرجع فضلای زمان محسوب می شد. جامع العلوم یا ستینی که به نام حدایق الانوار فی حقایق الاسرار نیز خوانده می شود، مهمترین تالیف فارسی امام فخر رازی است که به شناسایی دانشهای شناخته شده آن روزگار می پردازد. رازی به شیوه ای موجز و ساده، معارف زمان خود را برای ایرانیانی که با زبان عربی آشنایی نداشته اند، برشمرده و تعریف کرده است. این کتاب یکی از نخستین دانشنامه های زبان فارسی است که رازی در تدوین آن روش تازه ای در پیش گرفته است. وی ابواب 60 گانه کتابش را در دو مقوله علوم نقلی شامل دانشهای دینی و مذهبی وعلوم عقلی و فلسفی که جنبه غیر مذهبی دارند دسته بندی نمود. در بخش نخست فقه، خلاف، تفسیر، وصایا، قرائت قرآن، نحو، عروض، تاریخ و امثال آن جای دارد و در بخش دوم تشریح، نورشناسی، طب، بیطره، بزاه، ریاضیات، موسیقی، الهیات، هندسه و امثال آن مورد بحث قرار گرفته اند. در خاتمه در رابطه با علم شطرنج و انواع بازی شامل 15 صورت سخن گفته شده است. کتاب پیش رو با تصحیح سید علی آل داود در سال 1382 و توسط انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار در دسترس مشتاقان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

65b7be015d777.jpg

تاریخ اندیشه در یونان و روم باستان (دانشنامه مخلّص فلسفه و فیلسوفان غرب در باب فیلسوفان یونان و روم)

این کتاب ترجمه مقاله های دانشنامه مخلّص فلسفه و فیلسوفان غرب در باب فیلسوفان یونان و روم است که توسط امیر جلال الدین اعلم است ترجمه و در سال 1378 منتشر شده است.

64d4ef130b3b5.jpg

دانشنامه علوم و هنر - جلد دوم

محمود حکیمی

جلد دوم این کتاب نیز با عنوان دانش پزشکی شامل 8 فصل با عناوین بهداشت روانی، فرا روانشناسی، مهندسی پزشکی، اختراعات، تاریخ مختصر عصر، سرگذشت ریاضیات، تاریخچه کامپیوتر و آموزش و پرورش در ایران و جهان است.علوم و هنرهای امروزی میراث مشترک بشریت هستند که طی قرن‌ها به این صورت به ما رسیده‌اند. آگاهی از تاریخچۀ علوم و هنرها و آشنایی با سیر پیشرفت‌ها و ناکامی‌ها در راه تکامل آن‌ها می‌تواند برای انسان‌ها تجربه‌های فراوانی به دنبال داشته باشد؛ چرا که تاریخ علم نه تنها موفقیت‌ها و شکست‌ها، بلکه علل و عوامل موثر در هریک را نیز می‌نمایاند. نگارنده در مجموعۀ حاضر به بیان تاریخ و سیر تحولات برخی رشته‌های علوم نظیر باستان‌شناسی، زمین‌شناسی، فیزیک، شیمی و پزشکی و برخی موضوعات هنری و اختراعات می‌پردازد.