حضور زنان در شاهنامه‌ دارای فراز و نشیب‌هایی است و گاهی کمرنگ و گاه پررنگ است. نقش این زنان متفاوت است و در موفقیت یا شکست پادشاهان و پهلوانان مستقیم و غیرمستقیم موثر هستند. کتاب پیش رو به قلم زهرا مهذب که با سخنی پیرامون شاهنامه و سیری در تاریخ ایران و نگرشی به پایگاه اجتماعی زن در جامعه ایرانی آغاز می شود، زنان شاهنامه مانند سمن ناز، فرانک، سیندخت، رودابه، گردآفرید، سودابه، فرنگیس، منیژه و ... را به ترتیب وقایع داستانی مورد توجه و بررسی قرار داده است. این کتاب در سال 1374 توسط نشر قبله در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

654f801a00910.jpg

مضامین مشترک در ادب فارسی و عربی

سید محمد دامادی

کسانی که در ادب فارسی از روی صدق و تانی و نه از سر هوی و تمنی، تاملی مستمر و بی وقفه به منظور کشف اصول و موازین حاکم بر ادب و فرهنگ ایران داشته اند، نیک می دانند که از جمله مظاهر توانایی شگفت آور سخن سرایان بزرگ و افسونگر فارسی زبان، آنست که با قدرت استفاده از قانون تجرید و تعمیم ذهن خلاق و آفرینشگر خویش، بخوبی توانسته اند با رویت مناظر در صحنه حیات و اندیشه در کار روزگار و ژرفکاوی در پدیده های گیتی و ترکیب آن ها با یادها و خاطره ها و خوانده ها و شنیده ها و در یک کلام دانسته ها آمیزه ای از عبرت و حکمت پرداخته و با عرضه دستاوردهای تامل و تجربه در قالب سخنان منظوم و منثور خوانندگان آثار خویش را از چشمه سار زلال ذوق سلیم خود سیراب ساخته و قریحه جمال پرست آن ها را نوازش داده، آدمیان را از زادگان طبع جویای کمال خویش برخوردار و کامیاب گردانند...

61346a096dd5f.png

زنان شاهنامه: پژوهش و نقالی از آذرگشب تا همای

جمال الدین حائری

محققانی که در کتاب بزرگ شاهنامه حکیم فردوسی به بررسی پرداخته‌اند، متوجه شده‌اند در این کتاب به نام و مشخصات برخی از زنان اشاره شده است و در دو مورد نام زن جادو برده شده و در یکی‌دو جا هم از سروش و پری یاد شده است. این زنان یادشده به چند گروه تقسیم می‌شوند. گروهی شاهزاده خانم‌ها می‌باشند و عده‌ای همسران ناموران و پهلوانان و دسته‌ای بزرگ‌زاده و برخی پرستنده و کنیز و دایه و یک زن هم گازر است که داراب فرزند همای را پرورش داده و بزرگ کرده است. نویسنده در این کتاب کوشیده تا نام و مشخصیات بیشتر زنان و داستان‌های متعلق به آنان در شاهنامه را معرفی کند.