دوبیتی یکی از قالب‌های ریشه ‌دار شعر پارسی و شعری یازده هجایی مرکب از چهار مصرع است که جز مصرع سوم که می تواند قافیه دیگری داشته باشد، همگی بر یک قافیه هستند. دوبیتی را می توان وزن تکامل یافته نوعی از ترانه‌های دوازده هجایی قدیم ایران دانست. در کتاب پیش رو مجموعه ای از دوبیتی های شیخ اهری گردآوری شده است که به آموزه های اخلاقی، ادبی و عرفانی می پردازند. چاپ اول این کتاب که دفتر دوم اشعار مطعم اصل اهری است، در سال 1369 توسط انتشارات شیخ اهری در دسترس مشتاقان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

658031f989792.jpg

از خواف تا ابیانه دو منظومه دو اقلیم

مجتبی کاشانی (سالک)

مجموعه شعر "از خواف تا ابیانه دو منظومه دو اقلیم" از مجتبی کاشانی (سالک) در سال 1376 چاپ شد که شامل این عناوین است: سفرنامه خواف، دوبیتی ها، با بهار در ابیانه.

6276764c84927.png

کتاب تحفه طاهائی: علمی، ادبی، اجتماعی، فقهی و اخلاقی؛ نصائحی که به دختر خود صدیقه نموده

مریم طاهائی

در مقدمه این کتاب آمده است: «کتاب تحفه طاهائی که محترمه علویه به قلم خود نوشته و در مقام نصیحت بفرزند خود از مطالب صحیحه و تفسیر آیات قرآنیه و اخبار و احادیث از مدارک معتبره در رشته تحریر درآورده، این احقر اول تا آخر آنرا مطالعه نمودم و الحق تنظیم و ترتیب مرغوبی نموده و محتوی عقاید حقه و احکام شریعت مطهره و ذکر بعضی از کرامات باهره و تواریخ اهل بیت عصمت و طهارت و حکایات صحیحه و صادقه است».