یکی از مهمترین آثار دوره حکومت امان الله خان در افغانستان در اوایل سده بیستم مجموعه هفت جلدی امان التواریخ تالیف میرزا عبدالمحمد مؤدب السلطان اصفهانی (1290- ؟ قمری) و حاصل تلاشی ده ساله است. این کتاب به تاریخ افغانستان از قدیمترین زمان‌ها تا عصر مؤلف می پردازد. در این کتاب تاریخی که حوادث آن براساس سال مرتب شده است، در کنار تاریخ افغانستان به رخدادهای مهم ایران، مصر، روسیه و ... هم اشاره می‌ شود. جلد اول امان التواریخ از بدایت و پیدایش زمین و زمینیان سخن می گوید. جلد دوم به بعثت پیغمبر اکرم (ص) تا سنه 1161 قمری و مستقل شدن افغانستان و جلد سوم به شرح حالات و سرگذشت ایام سعادت فرجام فلاسفه و حکما اختصاص یافته است. سوانح کامله شعرای نامی در جلد چهارم و از ابتدای استقلال افغانستان تا حکمرانی احمدشاه ابدالی در جلد پنجم موضوع بحث قرار می گیرد. متاسفانه دسترسی به جلدهای ششم و هفتم این کتاب حاصل نگردید که به آغاز حکمرانی امیرعبدالرحمن خان و جلوس امیر امان الله خان اختصاص یافته اند. کتاب پیش رو جلد پنجم امان التواریخ می باشد که در سال 1393 در کابل به تصحیح سید مخدوم رهین و با استفاده از افست نسخه دستنویس آن منتشر گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

6435592eb3a3e.jpg

پنبتو متلونه یا ضرب الامثال

عنایت‌الله شهرانی

ضرب المثل های زبان پشتو (د پشتو امثال او حکم)که در سال 1354 ه ش برای نخستین بار توسط عنایت الله شهرانی جمع آوری و تدوین شده به چاپ رسیده و در ضمن نشریه ها و کتابهایی که در مطبوعات کشور و بیرون مرزی به زبان پشتو به نشر رسیده است مهر چاپ خورده است. مجموعه د پشتو امثال و حکم کار آغازین و ابتدایی بود اینک مجموعه د پشتو متلونه یا ضرب الامثال با غنای بیشتر یا تصحیح و نقد شادروان غریب یار و عبدالحمید عاطف و اهتمام برهان الدین نامق از سوی کانون فرهنگی قیزیل چوپان اقبال چاپ میشود...

638610f0babca.jpg

تاریخ نگاری عصر صفویه و شناخت منابع و مآخذ

جهانبخش ثواقب

مجموعه حاضر تحقیق و تدوینی است در زمینه "تاریخ‌نگاری "و "منابع تاریخی "عصر صفویه .ابتدای کتاب مبحثی اجمالی است درباره مقوله "تاریخ‌نگاری " که در آن به روند شکل‌گیری "تاریخ نگاری اسلامی عربی "و "تاریخ نگاری ایرانی"، خاصه ویژگی‌های تاریخ نگاری عصر صفویه اشاره شده است . آن‌گاه منابع تاریخی ایران در عصر صفویه طی قرون دهم و یازدهم و دهه‌های نخستین قرن دوازدهم هجری قمری در اشکال مختلف معرفی می‌شود که عبارت‌اند از :تاریخ عمومی، تاریخ محلی، تک نگاری، تراجم احوال و حسب حال‌نویسی، تذکره‌ها و حماسه‌های تاریخی و نوشته‌های اداری که بسیاری از آنها به چاپ رسیده و تعداد زیادی همچنان به صورت نسخه خطی نگهداری می‌شوند .در ادامه، شرحی از سفرنامه‌ها و آثار مختلف اروپاییان با این ترتیب، فراهم می‌آید : ایتالیایی‌ها ;پرتغالی‌ها و اسپانیولی‌ها ;انگلیسی‌ها ;هلندی‌ها ;آلمانی‌ها ; فرانسوی‌ها ;لهستانی‌ها ;ماموران و سیاحان روسی .سپس منابع مربوط به تاریخ ایران اواخر صفویه و دوران افاغنه، شامل منابع فارسی، ارمنی، گرجی و اروپایی معرفی و شرحی در باب عوامل انقراض صفویه ذکر می‌شود .منابع هندی، تورانی و ترکی نیز در بخش پایانی منابع و متون صفوی معرفی و بررسی شده است .در بخش دیگری از کتاب، کتاب شناسی توصیفی تحقیقات و نوشته‌های جدید درباره سلسله صفویه در دو قسمت فراهم آمده است1 : نوشته‌های اصلی شامل نوشته‌های فارسی و ترجمه، ماخذ خارجی، پایان نامه‌ها، مقالات فارسی و خارجی، 2 منابع فرعی مشتمل بر منابع فارسی و خارجی و منابع عمومی است .کتاب همچنین شامل این پیوست‌هاست :اجداد صفویان، نهضت صفویان، خلاصه اقدامات شاه اسماعیل، صفویه پژوهان خارجی، صفویه پژوهان داخلی، فهرست منابع، شجره‌نامه‌ها، عکس‌هایی از شاهان صفوی، نقشه‌هایی از قلمرو صفویان، فهرست اعلام و تکمله .