5926e06910808.png

تاریخ برگزیدگان و عده‌ای از مشاهیر ایران و عرب

مکان چاپ: تهران ناشر: کتابفروشی زوار تاریخ چاپ: ۱۳۴۱ هجری شمسی تیراژ: ۲۰۰۰ زبان: فارسی

این کتاب مشتمل است بر شرح زندگانی 455 نفر از ائمه اطهار، خلفا، مراجع تقلید، پادشاهان، سرداران، جانبازان، پهلوانان، دانشمندان، شاعران، خوشنویسان، نقاشان، هنرمندان گوناگون (در اغلب رشته‌های هنری)، موسیقی‌دانان، عرفا و متصوفین و عده‌ای از اشخاص مشهور دیگر. افزون بر این در حد امکان عکس، خط، امضا و نمونه‌های آثار هنری آنان در این کتاب گرد آمده است. همچنین تلاش شده تا هنرمندان ارزنده‌ای که در زمان تألیف این کتاب به معرفی آنان توجهی نشده یا کمتر توجه شده است، در ردیف بزرگان و نام‌آوران این مرزوبوم یاد شوند. نویسنده در این کتاب از این کتاب‌ها سود جسته است: المعجم فی معائیر اشعار العجم، چهار مقاله نظامی، کلیله و دمنه، منشآت قائم‌مقام، اغانی، امیرکبیر و ایران، ایران در زمان ساسانیان، پیدایش خط و خطاطان، تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه و .... .

منابع مشابه بیشتر ...

65ae888a08243.jpg

علما و نویسندگان بوشهر: بر پایه کتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه آقا بزرگ تهرانی‌

در مجموعه حاضر، مطالب مربوط به علما و دانشمندان بوشهری، از کتاب 28جلدی ((الذریعه الی تصانیف الشیعه))، استخراج و به فارسی برگردانده شده است .در بخش پایانی کتاب، مترجم علاوه بر مطالب مندرج در کتاب ((الذریعه))، توضیحات دیگری درباره شخصیت‌های یاد شده، ضمیمه کرده است.

6589945a6be8c.jpg

سیر سخن - جلد اول (شا‌مل‌ شرح‌ احوال‌ معروفترین‌ نویسندگان ایران‌ از قدیمیترین‌ ازمنه‌ تا‌ عصر حا‌ضر و برگزیده‌ آثا‌ر آنا‌ن‌)

احمد احمدی, حسین رزمجو

کوششی است از حسین رزمجو و احمد احمدی که شرح زندگینامهٔ شاعران و نویسندگان برجستهٔ تاریخ ادبیات ایران می باشد. سیر سخن، مجموعه ای کامل از شرح حال و زندگینامهٔ نویسندگان و شاعران برجستهٔ قدیم و معاصر ایران می باشد. کتاب حاضر به کوشش آقایان احمد احمدی و حسین رزمجو گردآوری و در سال ۱۳۴۳ توسط انتشارات کتابفروشی باستان در مشهد چاپ و انتشار یافت. کتاب سیر سخن، شامل شرح احوال معروف ترین نویسندگان و شاعران ایران، از قدیمی ترین ازمنه تا عصر حاضر و برگزیده آثار آنان از جمله: آثاری از علی دشتی، ملک الشعرای بهار، سعید نفیسی، رسول پرویزی، محمدعلی جمال زاده، ایرج افشار، عنصرالمعالی کیکاووس، عبدالرحیم طالبوف، ابولفضل بیهقی (تاریخ بیهقی) و سایر شاعران و نویسندگان مطرح ایران می باشد.