594c3ac1b3acb.jpg

دیوان محمودخان ملک الشعراء صبا

مصحح: ,
ناشر: ارمغان تاریخ چاپ: ۱۳۲۹ هجری شمسی زبان: فارسی

محمودخان ملک ‌الشعراء (1228-1311 قمری) معروف به محمودخان صبا، شاعر و هنرمند دوره قاجار بود. او افزون بر سرودن شعر، خوشنویسی چیره ‌دست و نقاشی توانا بود و بیشتر به سبب نقاشی ‌های آبرنگ و رنگ روغنیش شهرت دارد. محمودخان که مظهری از هنرمندان مسلط به انواع صنایع ظریفه عصر خویش به شمار می آید، در شعر از طبعی روان برخوردار بود و قصاید وی اشعار فرخی، منوچهری و عنصری را به خاطر می آورند. دیوان ملک الشعراء صبا نزدیک به 2600 بیت است و گویا شاعر این ابیات را در اواخر عمر برگزیده است. کتاب حاضر که اشعار آغازین آن توسط علیرضا صبا و قسمت عمده ای از آن به وسیله قویم الدوله تصحیح گردیده است، از قصاید، چهارده بند در رثای شهید کربلا و اشعار پراکنده و ناتمام تشکیل شده است. این اثر در سال 1329 به عنوان ضمیمه سال بیست و سوم مجله ارمغان منتشر گردید.

منابع مشابه بیشتر ...

65df52dae0cf2.jpg

تذكره علوي احوال و اثار 110 يكصد و ده گوينده فارسي زبان در مدح و منقبت علی (ع)

رضا ثابتی

کتابی که از نظر خوانندگان می گذرد مجموعه آثار گرانبهاییست که در طی قرنها در منقبت نابغه بزرگ بشریت علی (ع) گفته شده و مدتها وقت صرف آن گردیده تا از میان اوراق فرسوده کتابها اخراج و بعد از تطبیق و مقایسه با نسخ دیگر به این صورت در آمده است. اشعار این مجموعه از 110 گوینده انتخاب و بر هریک شرح حال کوتاهی افزوده شده عموما متعلق به کسانی است که از عهد صفویه به بعد در ایران ظهور کرده اند به دلیل آنکه مذهب تشیع تا روزگار سلطنت صفویه در ایران رسمیت نداشت و خواه و ناخواه شاعرانی که پیش از آن عهد می زیسته و به مذهب تشیع علاقه نشان می دادند به علت عدم آزادی از ساختن اشعار مذهبی خودداری کرده و اگر احیانا گوینده دست به چنین کاری میزد ناگریز از مدح خلفای دیگر بود چنانکه در یکی از قصائد سعدی این نکته کاملا آشکار است. پس در حقیقت ساختن اشعار مذهبی از عهد صفویه در ایران رواج یافت و ناگزیر مجموعه حاضر حاوی آثاریست که از آن عهد تا به امروز به وجود آمده است

653d242db5e5d.jpg

قصیده تائیه دعبل خُزاعی (ترجمه به نظم و نثر)

عزیزالله حاجی مشهدی

قصیده تائیه دعبل بن علی خُزاعی، بلندترین شعر دعبل خزاعی شاعر شیعی قرن دوم و سوم در ستایش اهل بیت و بیان فضائل، خلافت، ولایت و مصائب ایشان سروده است. او این شعر را در محضر امام رضا(ع) خواند،امام از شعر او تمجید کرد و به او پاداش داد. برخی شمار ابیات را تا ۱۳۰ بیت نوشته‌اند. قصیده‌های مهم را در ادبیات عرب بر مبنای قافیه می‌نامند مانند میمیه فرزدق. از این رو، این قصیده دعبل را تائیه نامیده‌اند. دعبل حدود ۱۵ قصیده و قطعه شعر با قافیه «ت» سرود و طولانی‌ترین و مهم‌ترین قصیده‌اش نیز با همین قافیه است. این قصیده در کتابها با نام «التائیه الکبری» و «التائیه الخالده» نیز نامگذاری شده است. نام دیگر این قصیده، «مدارس آیات» است که گفته‌اند این نامگذاری از خود دعبل است. چون این عبارت در یکی از بیتهای قصیده آمده، دعبل آن را بدین عنوان نامیده است.