میرزا صادق‌خان فراهانی قائم‌مقامی متخلص به امیری که ابتدا ملقب به امیرالشعراء و بعد ملقب به ادیب‌الممالک فراهانی شد، از شعرای برجسته عصر مشروطه 14 محرم 1277 ق در قریه کازران اراک به دنیا آمد. از کودکی به آموختن علوم و ادبیات فارسی و عربی و زبان‌های اروپایی و سرودن شعر پرداخت. میرزا صادق‌خان ، از سال 1316 و در سن 39سالگی نویسندگی و اداره روزنامه‌های ادب، مجلس، آفتاب و عراق عجم را بر عهده داشت. او در سرودن شعر به سبک قصیده و قطعه متبحر بود. اشعار او به خاطر بهره‌گیری از مضامین میهن‌پرستانه و اجتماعی سیاسی درخور توجه است. آشنایی ادیب با ادبیات اروپایی باعث شد که بعضی افکار و مضامین و قصص و کلمات آن فرهنگ‌ها وارد اشعارش شود، همچنین اطلاع او از ادبیات عرب موجب شد که بسیار بیشتر از شاعران معاصر خود از کلمات و ترکیبات عربی استفاده کند. این شاعر و روزنامه‌نگار ایرانی که دیوان اشعارش در این کتاب به چاپ رسیده، به سال 1336 ق در سن 58 سالگی در تهران از دنیا رفت.

منابع مشابه بیشتر ...

65b641198b775.jpg

دیوان اشعار &am

ابوالقاسم سالاری (حیران)

دیوان اشعار "سلام" مشتمل بر غزلیات، قصاید، مثنویات، قطعات، رباعیات و دیگر منظومات اثر ابوالقاسم سالاری (حیران) است که در سال 1358 در قم منتشر شده است.

649adc80ebb25.jpg

سفینه نوح (دیوان اشعار دکتر نوح خراسانی با زندگینامه و پیشگفتار)

نوح خراسانی

سفینه نوح دیوان اشعار دکتر نوح خراسانی است همراه با زندگی نامه و پیشگفتار که به کوشش علی حبیب حسین نجومیان در سال 1372 توسط انتشارات پاندا منتشر شده است