تصوف و عرفان که هدف اصلی آن وصول به حق است در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جوامع اسلامی تاثیر فراوانی داشته است. تصوف براساس وحی اسلامی و شریعت محمدی، طریقت کسب معرفت حق را بنا نهاده است که از شریعت آغاز و به حقیقت منتهی می‌شود. به تدریج عراق و بین‌النهرین به مراکز مهم تصوف تبدیل شدند و مشاهیر ایرانی و عرب ظهور کردند. در کتاب پیش رو که به قلم احسان الله علی استخری نگاشته شده است، پس از گفتار مولف و بحثی در اساس تصوف، به شرح حال و آثار 36 نامدار تصوف چون معروف کرخی، جنید بغدادی، ابوبکر نساج، نجم الدین کبری، محمود مزدقانی، سیدعلی همدانی، شاه علی اسفراینی، غلامعلی نیشابوری، موذن خراسانی، سید ابوالقاسم شیرازی و ... پرداخته شده است. پس از آن حقائق متصوفه چون وقت، مقام، هیبت و انس، غیبت و حضور، ذوق و شرب، ستر و تجلی، شریعت، طریقت، حقیقت و معرفت، محبت، ولایت و ... مورد توجه قرار گرفته اند. این کتاب در سال 1338 توسط انتشارات کانون معرفت در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

منابع مشابه بیشتر ...

660e920253dd9.jpg

پنجاه سال خدمت در ایران

میس جین الیزابت دولیتل

این کتاب را انجمن فارغ التحصیلان مدرسه آمریکایی برای آگاهی بیشتر علاقمندان به خدمت و زندگی میس جین الیزابت دولیتل در طول اقامت پنجاه ساله اش در ایران منتشر کرده است.

65ef2775a514b.jpg

بزرگان ما - جلد اول

ع. فاضل زاده بدیع

موضوع کتاب بزرگان ما تالیف ع. فاضل زاده بدیع شرح حال و منتخب اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در سال 1312 منتشر شده است