این متن ترجمه رساله التیسیر فی صناعه التسفیر است. کتاب التیسیر هنر و فن صحافی را به روشی ساده و آسان بیان‌ می‌کند و پس از مقدمه بیست باب دارد، بدین شرح: 1) ابزارها؛ 2) چسب یا سریش‌ها؛ 3) دوخت کتاب 4)؛پشت‌ بندهای کتاب؛5) مرتب‌کردن یا همدست نمودن کتاب؛ 6) شیرازه ؛7) آسترکاری؛ 8) تراش جلد؛ 9) ترکیب یا سوارکردن‌ جلد؛10) بازسازی کتاب‌های کهنه و فرسوده؛ 11) پختن بقم 12) نقش‌ونگار؛ 13) نقش دندانه؛ 14) امثله؛15) دکمه (تکمه) و سریش؛ 16) جعبه مصحف؛ 17) جعبه قالبی؛ 18) جوامع؛ 19) نکته‌ها؛ 20)عیوب کار صحافی.

منابع مشابه بیشتر ...

652415c723f88.jpg

تا‌ریخ‌ کتا‌ب‌: از کهن‌ترین‌ دوران‌ تا‌ عصر حا‌ضر

سوند دال

در مورد موضوع کتاب در مقدمه آمده است: "کار ترجمه کتاب تاریخ الکتاب، اثر سوند دال، نویسنده دانشمند و رئیس هیات امنای دانشگاه کپنهاگ را آغاز کردیم، نویسنده ای که در کتابش سرمایه علمی عظیمی را با تحقیق ژرف فراهم آورده است، به طوری که آن را در ردیف نادرترین کتابها در نوع خود قرار می دهد و شامل بحثی فراگیر و مفصل درباره تاریخ کتاب از ابتدای پیدایش آن و از کهن ترین دوران تاکنون، در سرزمینهای مختلف جهان است. مولف این کتاب بحث را از مصر که گاهواره تمدن و مادر کتاب در چین و آشور و بابل و آنگاه در مورد طومارهای پوستی که به دست یونانیها، رومیها و رهبانان قرون وسطا نوشته شده اند، به تحقیق می پردازد و سپس آخرین مراحلی را که کتاب تا امروز پیموده و به دست ما رسیده است مورد بررسی قرار می دهد. نویسنده، در ضمن این مباحث، کاربرد کاغذ را از ابتدای اختراع آن در چین، تا وضعیت کنونی آن در پیشرفته ترین کشورها بیان می کند. سوند دال در بحث خویش تنها به تاریخ کتاب اکتفا نمی کند، بلکه به همراه آن تاریخچه پیدایش کتابخانه ها را نیز از دوره پیش از میلاد، در زمان تسلط فراعنه بر مصر و هنگامی که کاهنان آمون و رع مدیریت کتابخانه ها را به عهده داشتند بیان می کند. این کاهنان شاگردانشان را چون امروز برای انجام این وظیفه به دقت تربیت می کردند.....خلاصه کلام آن که این کتاب دارای شش بخش مهم است که مباحث تاریخی مفصل را از کهن ترین دوران تا امروز در بردارد به این شرح: 1.ماده کتاب و شکل آن 2. جلد کردن کتاب 3. مصور سازی کتاب 4. تاریخ چاپ کتاب 5. تشکیلات تجارت کتاب و قوانین آن 6. تاریخچه کتابخانه ها در کشورهای مختلف جهان..."

58b532938735f.PNG

لغات و اصطلاحات فن کتابسازی همراه با اصطلاحات جلدسازی، تذهیب و نقاشی

نجیب مایل هروی

این کتاب دربرگیرنده لغات و اصطلاحات فن کتاب‌سازی است که شامل واژه‌های قسمت خطاطی، نقاشی، جلدسازی و رنگ‌ها می‌شود. در آغاز هر بخش مقاله کوتاهی در همان موضوع آورده شده است. بر این اساس در بحث مربوط به کاغذ، اقسام کاغذها، رنگ‌های آن و اصطلاحاتش یاد شده و در بخش جلدسازی مطالبی درباره جلد، انواع جلدها و ابزار متعلق به این فن آورده شده است. در پایان کتاب نیز رساله «رسم الخط» مجنون رفیقی که رساله‌ای منظوم در فن خطاطی است و به نام مظفر حسین میرزا مصدر شده است، آورده شده است.