این مقاله گزارشی است درباره «مؤسسه تاریخ پزشکی‌ ولکام» در لندن و دست‌نویس‌های اسلامی آن و نیز فهرست‌‌هایی که تاکنون برای این مجموعه تهیه و تدوین شده است. این مقاله به پنج بخش تقسیم‌شده است: الف) مؤسسه و بنیانگذار آن؛ ب) کتابخانه مؤسسه؛ ج) دست‌نویس‌های‌ فارسی؛ د) دست‌نویس‌های عربی؛ هـ) دست‌نویس‌های به‌ دیگر زبان‌ها. در بخش نخست ابتدا مؤسسه و تاریخچه، اهداف‌ و موقعیت کنونی آن توصیف شده و شمه‌ای نیز از سرگذشت‌ بنیان‌گذار آن آمده استوسپس توضیحاتی کلی درباره کتابخانه آن ذکر گردیده و در ذیل بخش‌های بعدی درباره دست‌نویس‌های‌ آن، شمار دسمت‌نویس‌های فهرست شده و فهرست نشده و نیز کتابشناسی فهرست‌های چاپ شده آن توضیح داده شده‌ است.

منابع مشابه بیشتر ...

6163055158a6a.jpg

کتابخانه های پاکستان (جلد یکم)

محمدحسین تسبیحی

این کتاب دربرگیرنده مشخصات کتابخانه‌های پاکستان و برخی از نسخ خطی موجود در آنهاست. کتابخانه‌های پاکستان که بعضی پیش و برخی پس از تأسیس پاکستان بنا شده‌اند، کلیه مراجع و مآخذ تاریخ پاکستان در این کتابخانه‌ها انباشته شده است. زبان این کتاب‌های انباشته‌شده در کتابخانه‌ها بیشتر فارسی و عربی است. در جلد اول این کتاب در مجموع 237 کتابخانه مورد شناسایی قرار داده شده است.

61176f321e15a.png

فهرست کتابهای خطی کتابخانه ملی ملک (جلد پنجم): مجموعه‌ها و جنگ‌ها

مرحوم ملک از سال 1303 خورشیدی با عشق بسیار به جمع کتاب پرداخت و این عشق را حاصل ذوق فطری او به علم و ادب باید دانست. این کتاب پنجمین جلد از فهرست نسخه‌های خطی این کتابخانه است که حاوی فهرست نسخه‌های خطی مجموعه‌ها و جنگ‌ها می‌باشد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

568e16cfdf935.PNG

طرح فهرست‌نگاری دست‌نویس‌های اسلامی در آمریکا و کانادا

این مقاله ترجمه گزارشی پیشنهادی از نحوه فهرست‌نگاری دست‌نویس‌های اسلامی در آمریکا و کاناداست و آن را پروفسور دیوید پینگری. استاد برجسته تاریخ علم دوره اسلامی جهت ارائه برای همکاری با برخی از نهاد و موسسات که بدین مهم مشغو‌ل‌اند تهیه کرده است. در ابتدای مقاله در مقدمه‌ای از سوی مترجم به برخی از طرح‌های مشابه اشاره شده است و سپس مقاله با یک مقدمه و شش موضوع و هر کدام با موضوعات فرعی دیگر ادامه می‌یابد. موضوعات اصلی عبارت‌انداز: 1) اهمیت مواد و اطلاعات؛ 2) تاریخچه طرح؛ 3) روش‌شناسی طرح، رهیافت ACSAM؛ 4) شناسایی مجموعه‌ها؛ 5) استانداردهای فهرست‌نگاری توصیفی و مواد آموزشی؛ 6) آموزش مسئولان جمع‌اوری اطلاعات.

کلیات/فهارس
مقاله
562d0c5173d65.PNG

کتابخانه چستربیتی ایرلند و دست‌نویس‌های اسلامی

احمدرضا رحیمی ریسه

این مقاله گزارشی است درباره کتابخانه چستربیتی در دوبلین و دست‌نویس‌های اسلامی آن و نیز فهرست‌هایی که تاکنون برای این مجموعه کتابخانه‌ای تهیه و ندوین شده است. این مقاله به پنج بخش تقسیم شده است: الف) کتابخانه موسس و مجموعه دست‌نویس‌ها؛ ب) قرآن‌های خطی؛ ج) دست‌نویس‌های عربی؛ د) دست‌نویس‌های فارسی؛ هـ) دست‌نویس‌های ترکی و کردی. در بخش نخست ابتدا زندگینامه آلفرد چستربیتی موسس مجموعه آمده است. سپس توضیحاتی درباره کلی کتابخانه ذکر شده و در ذیل بخش‌های بعدی درباره دست‌نویس‌های هر زبان شمار دست‌نویس‌های فهرست شده و فهرست ناشده و نیز کتاب‌شناسی فهرست‌های چاپ شده مطالبی آمده است.

کلیات/فهارس
مقاله