این کتاب به همت نشر فرهنگ کرمان به مناسبت پاسداشت این شاعر و عارف قرن هشتم در سال 1370 به طبع رسید. خواجوی کرمانی (752- 689 ق) در جوانی به سیر در آفاق پرداخت و تجارب بسیار اندوخت. از این شاعر خوش قریحه،‌40 هزار بیت باقی مانده است. دیوانهای او: صنایع الکمال و بدایع الجمال شامل حضریات، سفریات و شوقیات است. وی همچنین شش مثنوی سام نامه، ‌همای و همایون،‌ گل و نوروز، روضة الانوار، کمال الدین و گوهر نامه است. وی در غزل پیرو سعدی و در مثنوی پیرو نظامی و فردوسی بوده است. حافظ معروفترین شاعر همعصر اوست که به استقبال غزلیات او رفته است. کتاب حاضر شامل 932 غزل خواجوست که قوافی آن به ترتیب الفبا مرتب شده و حروف «س»، «ح» و «ش» که کنار هر غزل ثبت شده نشان دهنده استخراج آن از سه دیوان حضریات،‌ سفریات و شوقیات است.

منابع مشابه بیشتر ...

62c6e087afefc.jpg

دیوان اشعار سلطان قاجار

کتاب حاضر از آثار "سلطان" شاعر غزلسرای اوائل عصر قاجار است. او با اینکه سراسر ادوار عمر خود را در تنعم و آسایش بسر برده معذلک غزلهای او پر از سوز و گداز از حسرت و حرمان است. اگر منبع الهام شاعر را محرومیت بدانیم سلطان با اینکه نازپرورده تنعم بوده ولی اثر بدیع و جاویدی از خود باقی گذارده است. شعر ایشان در کمال فصاحت و عاری از هرگونه پیرایه و تکلف است و با اینکه سرشار از تشبیهات فزون و استعارات فراوان است بسیار جذاب و بی اندازه گیراست و مایه آن همان سوز عشق و آتش شوقی است که در نهاد او نهفته است. سلطان در سخن پیرو سبک عراقی است و در غزل از شعر سعدی الهام گرفته است، البته با تصرفاتی که زمان شاعر قهرا در طرز ادای سخن او داشته است. او در مثنوی و رباعی و سایر فنون شعری هم سرآمد اقران است اما هیچکدام آنها به پایه غزل او نمی رسد. سلطان شاعر عارف مشربی است که در عین وسعت فکر کلامش در کمال شیوایی است، آثاری که از او بجای مانده منحصر به نسخه است.

608a7f73e6411.png

یکصد غزل و یک ساقی‌نامه از خواجوی کرمانی

ابوالعطا کمال‌الدین محمود خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی شاعری زبان‌آور و گاه بوده و به تقلید از نظامی (پس از امیرخسرو دهلوی) خمسه‌ای به وزن و بحرهای متفاوت پدید آورده و هر یک را نامی نهاده که به ترتیب سرایش عبارتند از: همای و همایون، گل و نوروز، روضة الانوار، کمال‌نامه، گهرنامه. خواجو قصایدی رسا و غزلیاتش دلکش نیز دارد که دفتر غزلیات و قصاید وی مجموعه‌ای در حدود 25000 بیت و در زمان خود شاعر به دستور تاج‌الدین عراقی فراهم آمده به نام «صنایع الکمال» نام‌گذاری شده است. این کتاب کوچک که به بهانه شرکت در بزرگداشت این شاعر ارجمند فراهم آمده است، شامل یکصد غزل از این شاعر بزرگ است و یک ساقی‌نامه که ضمن داستان «همای و همایون» آمده است که نمونه‌ای از مثنوی‌سرایی شاعر نیز می‌باشد.