عارف اردبیلی در قرن هشتم هجری (متولد 711 ق و زنده در 771 ) در عصر سلطان اویس جلایری می زیسته است. از این شاعر شرح حال کاملی در دست نیست. اما از اشعار او بر می آید که در ادب و دانش شهره بوده، خط را زیبا می نوشته و دستی هم در نقاشی و سنگتراشی داشته است. از شهر اردبیل به شهرهای دیگر سفر کرده و به دعوت کی کاووس شاه در شروان پسر شاه را تعلیم می داده است. او فرهاد نامه را در دو بخش سروده است. وی در این اثر بیشتر مضامین خود را از خسرو و شیرین نظامی وام گرفته ولی در وصف عاشقانه ها بی پرواتر شعر سروده است و در این کار نقص هایی داشته است. لکن این مثنوی از لحاظ نمایش آداب و سنن اجتماعی زمان خویش و نیز بیان حالات روحی ممتاز است.

منابع مشابه بیشتر ...

6405e0ba2b8b3.jpg

واژه نامه غزلهای حافظ

حسین خدیوجم

سالهای سال است ایرانیان، پیرو جوان و خرد و کلان هر آنگاه که مشکلی یا غمی دارند، عزیزی در سفر، امر خیری در پیش یا قصد انجام کاری، از دیوان حافظ استشاره می‌کنند و بدان تفال می‌زنند.متاسفانه در بین عامه مردم و گاه در میان دانش آموزان و دانشجویان چه بسیار بوده و هستند که حافظ را می‌خوانند، ولی در فهم پاره ای کلمات و مفاهیم آن در می مانند و منبعی که آنان را در حل مشکل یاری کند وجود ندارد و برای همگان هم امکان دسترسی به مآخذ گوناگون و عمده یا مراجعه به حافظ شناسان و حافظ فهمان نیست و جای فرهنگی اختصاصی که بتواند مددکار این خوانندگان باشد خالی بود. کتاب حاضر به همت و کوشش شخصی تهیه شده که به قول خود، از اوان کودکی و نوجوانی با قرآن و بوستان سعدی و دیوان حافظ آشنا و مانوس بوده است و طی مراجعه به ماخذ گوناگون و مسافرت به بلاد مختلف و مطالعه در آثار فرهنگی و اسلامی، حاصل یادداشتهای خود را در اختیار خوانندگان قرار داده است.

6093b228c32f6.png

فارسی شاعری میں ہجا نویسی (هجو نویسی در شعر فارسی)

آقای شرف عالم

این کتاب ، رساله دکتری آقای شرف عالَم بوده است که در سال 1970 از «دانشگاه پَتنا» در هندوستان به راهنمایی دکتر سید حسن عسکری دفاع شد. در کتاب هجونویسی در شعر کلاسیک و معاصر بررسی شده است.