حکیم بدیل بن علی خاقانی، ملقب به نام های " افضل الدین " و " حسان العجم " شاعر قرن ششم هجری و از معاصران رشیدالدین وطواط، نظامی گنجوی، مجیرالدین بیلقانی و دیگر نامداران این سده بود که در آغاز کار خویش با نام "حقایقی" تخلص می کرد. اما پس از آن که توسط "ابوالعلای گنجوی" به دربار خاقان اکبر منوچهر شروانشاه، راه یافت به نام خاقانی شهره گشت که با افزایش مقام خاقانی در نزد پادشاه، میان استاد و شاگرد کدورت هایی پدید آمد. مثنوی تحفة العراقین که به گفته خاقانی در چهل روز سروده شده است، شرح مسافرت شاعر به عراق عجم و عراق عرب است. در اواخر اثر اطلاعاتی از زندگی شخصی شاعر آمده است. در متن کتاب از آن با نام "تحفة الخواطر و زبدة الضمائر" یاد شده است و گویا تذکره نویسان متناسب با موضوع اثر آن را به نام تحفة العراقین ثبت نموده اند. از برخی اشعار آن چنین استنباط می شود که این اثر پس از مراجعت شاعر از سفر مکه سروده شده است. خاقانی شروانی به غالب علوم و فنون ادب زمان خویش تسلط کافی داشته و اصطلاحات این علوم را در اشعار خویش و در کتاب پیش رو نیز به کار برده است. در نتیجه بسیاری از این اشعارپیچیده و محتاج به شرح و تفسیر هستند. "دکتر یحیی قریب" در تصحیح و مقابله این کتاب از نسخه های خطی مجموعه های مختلفی چون کتابخانه عبدالعظیم قریب و کتابخانه حسین ملک بهره برده است.

منابع مشابه بیشتر ...

5935fb81645d1.jpg

دیوان حسان العجم افضل الدین ابراهیم بن علی خاقانی شروانی

افضل‌الدین بدیل بن علی خاقانی شروانی (520-582 یا 595 قمری) در خدمت ابوالعلاء گنجه‌ ای فنون شاعری را کسب کرد. خاقانی از سخنگویان توانا و سرآمد قصیده ‌سرایان عصر خویش به شمار می رود و از جمله ادیبانی است که مورد استقبال و اقتباس شاعران دیگر قرار گرفته است. دیوان خاقانی به دلیل گرایش به سخنوری و کاربرد دقایق لفظی، کمتر مورد توجه عامه مردم قرار گرفته است. کتاب پیش رو با تصحیح، تحشیه و تعلیقات علی عبدالرسولی با مقدمه ای در شرح حال و آثار خاقانی آغاز می شود، با قصاید، ترجیعات، قطعات و قصاید صغیر، غزلیات و قصاید عربی خاقانی پایان می یابد. این کتاب در سال 1357 در دسترس علاقمندان شعر و ادب فارسی قرار گرفت.

5753cfe4d7fc5.PNG

ویژگی‌های بنیادی سبک‌های شعر فارسی

علیرضا مظفریان

در منابع مختلف و متعدد سبک‌شناسی شعرفارسی، ویژگی‌های سبک‌شناختی شعر پیشامشروطه به صورت‌های دقیق و موشکافانه بررسی شده است اما چیزی که در این حیطه مورد توجه نشده و قطعاً مغفول و مسکوت رها شده تزها و نظریه‌های بنیادین آن سبک‌هاست. به نظر می‌رسد تحولات سبک‌شناختی گذشته شعر فارسی براساس قاعده‌ای اساسی صورت گرفته و با دگرگونی آن قاعده‌ها یا تزهای سبک‌شناختی ویژگی‌های هر کدام از سبک‌ها با سبک‌های دیگر متفاوت و دگرگون شده است. در این پژوهش برآنیم تا آن تزها و نظریه‌ها را شناسایی کرده تأثیر آنها را در دگرگونی‌های سبک‌شناسی شعر فارسی ـ البته در متن تحولات تاریخی آن ـ بررسی کنیم.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6081578018d3a.png

برگزیده اشعار افضل الدین بدیل بن علی نجار خاقانی شروانی

بدیل بن علی خاقانی

افضل‌الدین خاقانی شروانی از شاعران بنام قرن ششم هجری است که در سال 520 هجری در شروان متولد شده و بارها در اشعارش به موطن خود اشاره کرده است. او در جوانی شاعر دربار شروانشاه شد و منوچهر شروانشاه و پس از آن مخصوصاً فرزندش ابوالمظفر اخستان بن منوچهر را مدح گفت و از او صله فراوان یافت. خاقانی غیر از شروانشاهان، چند تن دیگر از پادشاهان و امرا را نیز مدح گفته است. آثار معروف او افزون بر «تحفة العراقین»، دیوان قصاید و غزلیات و قطعات اوست که در حدود هفده هزار بیت دارد و جز این منشآت او نیز باقی است. یک مثنوی «ختم الغرائب» هم به او نسبت داده شده است. این کتاب دربرگیرنده برخی از اشعار و غزلیات اوست.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب
607d69d90f0dc.png

گزیده اشعار خاقانی شروانی

بدیل بن علی خاقانی

بی‌شک افضل‌الدین بدیل بن علی نجار، حقایقیِ خاقانی از برجسته‌ترین شعرای ایران در قرن ششم، در حوزه ادبی آذربایجان است. شعر خاقانی آن پیچیدگی که در معانی شعر صائب و شاعران سبک هندی است را ندارد، بلکه اغلب این دشواری و گاهی پیچیدگی در لفظ و فرم شعر اوست نه ذاتاً در معانی، به این معنا که پس از دریافت استعاره‌ها و تشبیهات شعر، چیز چندانی نصیب خواننده نمی‌شود. در این کتاب گزیده‌ای از اشعار خاقانی ذیل قصاید، غزلیات، رباعیات و قطعه‌ها آورده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب