نگارنده در مقدمه کتاب آورده: غرض از نگارش این مقالات یادداشت هایی است از شعر و نثر و حکایت و ضرب المثل ها و نکته ها و لطائف و تاریخ و نکات دقیقه که خواندنش هرچند مزاحم است لیکن به رنج جمع آوری و نوشتنش می ارزد. کتاب در چهل مقاله تنظیم شده است و هر کدام از مقاله ها موضوعی خاص دارد و بیانگر مسئله ای است که در روزی خاص در جمع چندنفره ای از مرشد و مریدانش مطرح شده است. این کتاب به اهتمام دکتر سید محمد علی احسانی طباطبایی توسط انتشارات کتابفروشی دهخدا در سال 1358 و در تهران منتشر شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

5f849bb05d4aa.jpg

خردنمای جان افروز

ابوالفضل یوسف بن علی مستوفی

سخنان مرد اخلاص و عمل و علم، علی (ع) پس از قرآن کریم پشتوانه فکری بسیاری از نویسندگان و شاعران بوده است. مانند کتب و رسایلی که صاحبان ذوق و شاعران فارسی زبان با به نظم درآوردن مضمون سخنان آن امام همام، ساخته و پرداخته‌اند. رساله حاضر نیز به جای آن که سخنان حکمت آموز علی (ع) را ترجمه و شرح کند و احیانا مفهوم آن را به گونه‌ای به رشته نظم کشد، آن را با اشعار دلپذیری از حکیم فردوسی و سخنان نغزی از دیگرناموران تالیف و ترکیب کرده است. مولف در جستجویی پیرامون سخنان علی (ع) در متون فارسی به کتاب "مطلوب کل طالب من کلام علی بن ابی طالب" رشیدالدین وطواط رسید از آنرو درصدد تصحیح آن به این شیوه برآمد

5f738c876d00d.jpg

نقشی از روزگار

فرج سرکوهی

این کتاب مجموعه مقالات نجف سرکوهی است که شامل سه بخش به نام‌های 1. شعر 2. داستان 3. در برابر روایت انحصاری تاریخ می‌شود. نویسنده در بخشهایی از این کتاب مقالاتی با عنوان: شعر نیما پس از 28 مرداد؛ سپهری، عارفی غریب در دیار عاشقان؛ فروغی تازه در پنج شعر فرخزاد؛ تکرار، فرمالیسم و بحران شعر فارسی و ... را به رشته تحریر درآورده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5d6400d90f449.png

چنته درویش یا چهل مقاله دکتر احسانی

سید محمد علی احسانی طباطبایی

محمدعلی احسانی طباطبایی نویسنده و پزشک بود. تحصیلات ابتدایى را در اصفهان گذرانید، سپس به تهران آمد و دوره متوسط را در شعبه علمى دارالفنون سپرى كرد. دانشكده پزشكى را در سال 1310 ش به اتمام رسانید و پس از دریافت گواهى دكتراى طب و تخصص در بیماری‌هاى عفونى، به مدت سى سال در طب ارتش از درجه سرگردى تا سرتیپى خدمت كرد. اثر به جاى مانده این کتاب است که دربرگیرنده چهل مقاله از اوست. برخی از عناوین مقالات به این ترتیب است: محفل ادبا، شناسایی اردستان، رجال قدیم اردستان، مرحوم مدرس و شرح حال آن بزرگوار و مصاحبه با ایشان، کاشان و نظام وفا،حاج میرزا یحیی دولت آبادی، مقایسه شعر بلخی و خیام، نحوست سیزده و .... .

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب