564d38a6ad76b.jpg

دیوان غزلیات خواجه معین الدین چشتی

ناشر: چشتیه تاریخ چاپ: ۱۳۶۳ هجری شمسی تیراژ: ۱۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

سلطان العارفین معین الدین محمد حسن سجزی (633 - 537) از عرفای قرن ششم هجری است. او در سیستان به دنیا آمد و در خراسان نشو ونما یافت. وی به رسم صوفیه، سفرهای بسیاری کرده و به ملاقات عرفای معاصر خویش شتافت. از دست هارون عثمانی خرقه پوشید و مدتی را در مصاحبت عبدالقادر گیلانی بود. وی هندوان زیادی را در اجمیر هند مسلمان کرد و هنوز این فرقه در هند پیروانی دارد. انس الارواح، حدیث المعارف، دلیل المعارفین،‌ گنج الاسرار از جمله آثار خواجه است.

منابع مشابه بیشتر ...

619cf40b1aaa3.jpg

شاه محمد اجمل اله آبادی و ادب فارسی

اختر مهدی

یکی از پژوهشهایی که باید در هند، سرزمین دیرینه زبان و ادب فارسی انجام پذیرد، تالیف و تدوین تاریخ ادبیات فارسی هند است. شکی نیست که برای تدوین تاریخ ادبیات فارسی هند قدم نخست آنست که این مخطوطات معرفی و تصحیح گردد و در معرض مطالعه و نقد اهل تحقیق قرار گیرد. دکتر اختر مهدی درباره شاه اجمل اله آبادی یکی از شعرای زادگاه خود اله آباد تحقیقی مفید انجام داده‌اند و ضمن شناساندن تاریخ فرهنگی آن سامان و سهم اله آباد در تحول زبان و ادب فارسی شاه اجمل و نمونه های شعر او را نیز معرفی کرده‌اند.

618d080f5a34a.jpg

عارفه ای از دیار عرفان

محمد بهشتی

"عارفه‌ای از دیار عارفان" نوشته محمد بهشتی است. در فهرست کتاب در مورد عرفان در دیار عارفان، سمنان، سخن به میان آمده است و درباره مردان نامی و بزرگ سمنان که منشاء و مبدا تحولات عظیم فکری و تاریخی بوده‌اند فهرست‌وار صحبت شده است. کتاب توسط انتشارات مروی چاپ شده است.