دکتر حسن احمدی گیوی برای تسهیل در فرایند آموزش دانشجویان با مفاهیم نگارشی و ادبی دست به تألیف این اثر زد. کتاب او شامل دو گفتار در آیین نگارش و گفتارهای ادبی است که هر کدام به بخش هایی تقسیم شده و مطالبی همچون دستور زبان، ترجمه، مقاله نویسی، تلخیص، نامه نگاری، سبک شناسی،‌ انواع نظم و نثر شرح داده شده است. این کتاب در تاریخ اردیبهشت 1352 به دست علاقمندان و نوآموزان رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

6586e4a482919.jpg

در برابر....؟

جمعی از نویسندگان

سلیم نیساری در مقدمه کتاب در مورد دلیل گردآوری این مطالب می گوید: وقتی که چاپ کتاب "درس انشای فارسی" را آغاز می کردم به فکرم رسید که دفتری از بهترین نوشته های دانش آموزان کشور نیز تهیه و منتشر کنم. برای اینکه مقایسه ای بین نوشته ها به عمل آید و در ضمن تنوعی هم بین آنها موجود باشد و ذوق و سلیقه و طرز فکر هر دانش آموز نیز معلوم گردد عنوان "در برابر...؟" انتخاب گردید و به اطلاع دبیران محترم انشاء رسید تا نوشتن این موضوع را به دانش آموزان خود تکلیف بدهند و بهتریم نوشته ها را برای چاپ ارسال فرمایند.

6575b949510ac.jpg

نمونه های انشاء فارسی شامل مقالات متنوع درباره موضوعات گوناگون

محمود سعیدی پور

نثر در لغت به معنی پراکندن است و در عرف ادیبان به معنی عام کلمه سخنی است که به بند وزن و قافیه نیاید مانند سخنانی که مردم در گفتگو های عادی خود به کار می برند و با آن کتاب و نامه می نویسند. این گونه سخن در صورتی ارزش هنری دارد که از سطح معمولی و عامیانه بالاتر و دارای فصاحت و بلاغت باشد. پس نثر به معنی خاص (نثری که ارزش ادبی و هنری دارد)سخنی سنجیده و زیبا و غیرمنظوم است. نثر یا ساده است و در آن صنعتی دیده نمی شود و یا به صنایع بدیعی آراسته است. در صورت اول نثر را مرسل و در صورت دوم مصنوع می گویند. در ادبیات امروز نثر هر قدر ساده و شیرین و زیبا باشد ارزش هنری بیشتری دارد. نثرهای ادبی سنگین و عالی ادبیات فارسی در گذشته گلستان سعدی و کلیله و دمنه و نظایر آنها بوده است و امروز گرچه ما نمونه ای عالی مانند گذشته نداریم ولی در میان استادات و نویسندگان هستند کسانیکه نثر ساده و زیبا دارند...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

578ad49ba027e.jpg

گزینه اشعار و مقالات علامه دهخدا

علی اکبر دهخدا در قزوین متولد شد. در نه سالگی پدر خود را از دست داد و تحت سرپرستی مادر به آموختن علوم ادبی پرداخت و در مدرسه سیاسی مشغول به تحصیل شد. همزمان به فراگیری زبان فرانسوی همت گماشت. دو سال در وین به ادامه تحصیل پرداخت و مراجعت او مقارن با آغاز مشروطیت شد. دهخدا با همکاری میرزا جهانگیر خان شیرازی روزنامه صور اسرافیل را منتشر کرد. دهخدا نویسنده، شاعر و طنزپرداز بود. طنز او، تلخ و گزنده و دلنشین که نمونه های آن در مقالات چرند و پرند و مجمع الامثال و برخی اشعار او نمایان است. از آثار دیگر دهخدا می توان به فرهنگ لغت، امثال و حکم، تصحیح دیوان ناصرخسرو، دیوان حافظ، دیوان منوچهری دامغانی و ...اشاره کرد. کتاب گزینه اشعار و مقالات علامه دهخدا شامل اشعار و نثر دهخدا است که توسط دکتر حسن احمدی گیوی انتخاب و شرح داده شده و نشره قطره در سال 1372 در اولین نوبت آن را به زیور طبع آراسته کرد.

کلیات/مجموعه مقالات نظم/شعر معاصر/گزیده‌ ها
کتاب