این مقاله ترجمه گزارشی پیشنهادی از نحوه فهرست‌نگاری دست‌نویس‌های اسلامی در آمریکا و کاناداست و آن را پروفسور دیوید پینگری. استاد برجسته تاریخ علم دوره اسلامی جهت ارائه برای همکاری با برخی از نهاد و موسسات که بدین مهم مشغو‌ل‌اند تهیه کرده است. در ابتدای مقاله در مقدمه‌ای از سوی مترجم به برخی از طرح‌های مشابه اشاره شده است و سپس مقاله با یک مقدمه و شش موضوع و هر کدام با موضوعات فرعی دیگر ادامه می‌یابد. موضوعات اصلی عبارت‌انداز: 1) اهمیت مواد و اطلاعات؛ 2) تاریخچه طرح؛ 3) روش‌شناسی طرح، رهیافت ACSAM؛ 4) شناسایی مجموعه‌ها؛ 5) استانداردهای فهرست‌نگاری توصیفی و مواد آموزشی؛ 6) آموزش مسئولان جمع‌اوری اطلاعات.

منابع مشابه بیشتر ...

63c54eca06db9.jpg

تاراج میراث ملی - جلد چهارم (هیئت های آلمانی و آمریکایی و نوشته جراید 1317ه.ق الی 1318 ش برابر با 1899.م الی 1940.م)

جلد حاضر چهارمین و آخرین جلد از تاراج میراث ملی مشتمل بر یک مقدمه و سه فصل است، که براساس اسناد موجود در وزارت خارجه، از سال 1314 ه.ق/الی1318 ه.ش/1899 الی 1939م تهیه و تدوین شده است. در فصل اول، اسناد موجود در رابطه با کاوشگران و حفاران آلمانی، در فصل دوم اسناد مربوط به هیاتهای آمریکایی و در فصل سوم نوشته جراید مختلف آن روز جهان، در مورد حفاری و اشیای عتیقه و باستانی در ایران و کشف آثار ذی قیمت و تاریخی، مورد بررسی قرار گرفته اند.

613a08fa01ba5.jpg

مختصری از شرح احوال و ترجمه آثار فرانکلن

محمد شاهکار

شرح حال و زندگانی بنیامین فرانکلن بسیار جالب توجه است و مخصوصا تاریخچه زندگانی روزانه و خاطرات او که قسمت اعظمش بقلم خود فرانکلن نوشته شده بهترین درس اخلاق و نمونه کامل تقوی است. در عالم فلسفه مقام سقراط حکیم را دارا بود. اخلاق را نزد خود آموخت و دستورهای اخلاقی را پس از عملی کردن در زندگی شخصی خود به دیگران تعلیم میداد. سعی و کوشش این مرد نامی برای تنویر افکار و هدایت بشر در راه تمدن و تکامل بی‌نظیر است. نویسنده در این کتاب سعی می‌کند بطور مختصر تاریخچه زندگی و بعضی از وقایع مهم حیات این مرد نامی را نگاشته و در بخش دیگر شمه از آثار فکر و قلم او را بیان می کند