سید جلال الدین محدث حسینی ارموی (1358 - 1283 ش) در ارومیه زاده شد. از سنین کودکی علاقه وافر به خواندن و نوشتن داشت. پس از تحصیلات مقدماتی، ادبیات عرب و علوم اسلامی را نزد اساتید آن شهر فراگرفت و به دلیل احاطه و کثرت دانش به محدث مشهور شد. مدت چهار سال در حوزه علمیه مشهد تلمذ کرد. پس از وقایع حمله و قتل عام در حرم رضوی و سرکوب حوزه به تهران رفت و به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. سال 1320 رئیس قسمت مخطوطات کتابخانه ملی شد. پس از مدتی با سید نصرالله تقوی آشنا شد و با محمد قزوینی و عباس اقبال دوستی پایداری برقرار کرد. مدت 12 سال در دانشکده معقول و منقول تدریس می کرد. در سال 1342 از دانشکده الهیات دکترا گرفت. وی در عمر با برکت 75 ساله خود، بیش از 70 رساله و کتاب تصحیح کرد و کتابهای چاپ نشده ای نیز باقی گذاشت. کتاب حاضر تعلیقات و تتبعات سی ساله این عالم جلیل القدر بر کتاب نقض (بخشی از مثالب النواصب عبدالجلیل قزوینی رازی تصنیف 560 ق)، چاپ شده به سال 1328 است. این کتاب در حقیقت دانشنامه فرهنگ، آداب، علوم و مدنیت ایرانیان در سده های پنجم و ششم قمری است. مرحوم محدث معتقد به نقل بعینه مطالب مورد استناد بوده و گاهی حاشیه های چند صفحه ای برای مطلبی آورده است. وی همچنین برای خوانندگان فارسی زبان، مأخذ عربی را ترجمه کرده است. بیشتر مطالب تعلیقات، مطالب دست اول و تازه است. کتاب حاضر مجلد اول از تعلیقات نقض است که در سال 1358 زیور طبع یافت.

منابع مشابه بیشتر ...

59336182d5625.jpg

دیوان ابوالقاسم حسن بن احمد عنصری

ابوالقاسم حسن بن احمد عنصری بلخی (350-431 قمری) شاعر پارسی ‌گوی بلخ بود که عنوان ملک‌ الشعرا را از سلطان محمود غزنوی دریافت کرد. اشعار بازمانده از عنصری شامل قصیده، غزل، رباعی و قطعه است. قصاید او بدون ‌مقدمه و اغلب در مدح سلطان محمود و مسعود غزنوی هستند. کتاب پیش رو که با استفاده از نسخ خطی متعدد و به کوشش یحیی قریب تصحیح گردیده است، با فهرست معانی لغات و توضیحات این دیوان به پایان می رسد. چاپ دوم این کتاب در سال 1341 و توسط انتشارات کتابخانه ابن سینا در دسترس مشتاقان ادب فارسی قرار گرفت.

5930297b9be53.jpg

تفسیر منظوم سوره الحجرات

جواد نوربخش

سوره حُجُرات از سوره‌های مدنی و چهل و نهمین سوره قرآن کریم است. خلاصه ای از محتوای این سوره در تفسیر نمونه به این شرح است: آداب برخورد با پیامبر(ص)، اصول مهم اخلاق اجتماعى، مبارزه با اختلافات و درگيری میان مسلمانان، تقوا معيار ارزش انسان در پيشگاه خدا، اعتقاد قلبى و عملی، هدیه اسلام و ايمان به مومنان و علم خداوند. جواد نوربخش ملقب به نورعلیشاه ثانی و رهبر طریقه نعمت اللهی، تفسیر منظوم سوره حجرات را در جوانی فراهم آورد که اولین بار در سال 1330 به چاپ رسید. کتاب پیش رو که با مقدمه، حواشی و تعلیقات مراد اورنگ بر این نفسیر فراهم آمده است، در سال 1356 توسط انتشارات خانقاه نعمت اللهی در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60715e159b329.png

دیوان السید الامام ضیاءالدین ابی الرضا فضل الله الحسنی الراوندی القاسانی

سیّد امام ضیاء الدّین ابوالرّضا فضل‌الله حسنی راوندی فرزند علی بن عبید‌الله، از فقها و محدّثین بزرگ شیعه در قرن ششم است که در کاشان سکونت داشت و به تدریس، تألیف و ارشاد خلق می‌پرداخت. ابو عبدالله محمّد شافعی معروف به عماد الدّین اصفهانی و عماد کاتب … در کتاب مشهورش خریدة القصر و جریدة العصر … ضمن توصیف بسیار و ستایش زیادی که از سیّد عالیقدر نموده و نسب و ادب و شرافت گذشتگان او را ستوده و از علم و فضل و مقبولیت وی در نزد عموم سخن گفته و قسمتی از اشعار نغزش را آورده است می‌نویسد: «وی دانشمندی با مهابت و جلال بود. بالبداهه شعر می‌سرود، سخنش روان، وعظش نافذ, در اصول و فروع شرع توانا، خوش خط و نیکو حظ بود. تصنیفات بسیار در علوم گوناگون دارد. واعظی است که اقبال خلق به وی روزی گردیده و فاضلی است که مال دنیا به سوی او روی آورده است». این کتاب دربرگیرنده دیوان اشعار اوست که به عربی سروده شده است.

نظم/شعر کلاسیک/دیوان
کتاب
60082b153b217.png

شهاب الاخبار یا کلمات قصار پیغمبر خاتم

شهاب الاخبار یا کلمات قصار پیامبر خاتم (ص) کتابی است که قاضی قضاعی فقیه نامدار شیعی متوفای 454 هـ.ق آن را تألیف کرده است. این کتاب در گفتار پیامبر اکرم و راه و رسم آن سرور نوری است که دل‌های آشنایان حق را جلا دهد و دردهای بندگان خداترس را شفا بخشد. قاضی قضاعی در این کتاب، کلمات حکمت و گهربار حضرت ختمی مرتبت را مانند حلقه‌های زنجیر به هم پیوسته و پشت سر هم گردانیده است و سلسله اسناد آنها را حذف کرده و بر حسب تقارن الفاظ و تناسب معانی تبویب کرده تا برای خواننده، قریب المآخذ و سهل التناول باشد. این کتاب در میان خاص و عام بسیار معروف و مشهور است و گروهی از علمای هر دو فرقه به شرح آن پرداخته‌اند که شرح فارسی حاضر از آن جمله است که به فارسی بسیار روان و شیوا نگاشته شده و چون آغاز و انجام آن ناقص است، معلوم نمی‌شود شارح آن کیست. همین اندازه معلوم می‌شود که وی شیعی اثنی‌عشری بوده و به سال 690 هجری قمری آن را به رشته تحریر درآورده است.

نثر/متون کهن/تفسیری و دینی
کتاب