56c7c286dc2d0.jpg

دفترهای زمانه بدرودی با مهدی اخوان ثالث و دیدار و شناخت م. امید

به کوشش: سیروس طاهباز
مکان چاپ: تهران ناشر: مولف تاریخ چاپ: ۱۳۷۰ هجری شمسی تیراژ: ۳۳۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

این کتاب شامل چندین مقاله و شعر درباره و در رثای مهدی اخوان ثالث و مقالات و اشعاری از این شاعر نامی معاصر است. مقالات این مجموعه سه مقاله از سه نسل است که با او صمیمی بودند: حسن پستا، احمد رضا احمدی و پوریا پستا و اشعار این مجموعه نیز از آنِ استادان و شاعران ادب دوستی است که با اخوان ثالث ارتباط نزدیک داشته اند و به دلیل انبوه شعرها، از هر خطه ایران، یک شعر آورده شده است. همچنین نظرات کسانی چون شفیعی کدکنی، اسماعیل خویی، فروغ فرخزاد و ضیاء موحد و ... در مورد این شاعر بزرگ و شعر او گردآوری شده است. بخش دوم این مجموعه، یعنی دیدار و شناخت م. امید عیناً تجدید چاپ دفترهای زمانه ای است که سیروس طاهباز در سال 1347 به چاپ رسانده بوده. باغ من، زمستان، آخر شاهنامه، میراث و چند شعر اخوان آمده است. مصاحبه سیروس طاهباز با اخوان و نیز متن های این شاعر شهیر برای یک برنامه رادیویی نیز در مجموعه آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

65d0aeafc0ff8.jpg

کتاب سیمای شاعران: شرح حال و نمونه آثار شعرای نامی ایران از قدیمیترین ایام تا عصر حاضر

صابر کرمانی

سیمای شاعران، شرح حال، نمونه آثار ۲۰۲ شاعر نامی ایران از قدیمترین ایام تا عصر حاضر است. شعر من سوز دل سوخته زار من است شعر من پرتو تابنده افکار من است شعر من گوهر دریای دل خونین است شعر رخشنده دل گوهر شهوار من است آغاز کتاب با مقدمه ای از مولف ،صابر کرمانی ،درباره شعر و شاعری است. مولف در ابتدای هر شعر ،وصف حالی از شاعر ارائه داده تا خواننده با سراینده اشعار نیز آشنایی مختصر پیدا کند.عمده اشعار گردآوری شده به سبک کهن و با وزن و قافیه و در عین حال در مواردی از سرایندگان شعر نیمایی نیز شواهدی آورده شده است همچون فریدون مشیری و نادر نادرپور ... . طبع جدید اثر با ویرایش مجدد و اضافات و اصلاحات و چاپی زیبا و در دو رنگ منتشر گردیده است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

60b61a5044605.jpg

خروس جنگی بی مانند، زندگی و هنر هوشنگ ایرانی

سیروس طاهباز

خروس جنگی بی‌مانند: دربارهٔ زندگی و هنر هوشنگ ایرانی کتابی است شامل مقالاتی در مورد هوشنگ ایرانی، شاعر نوگرای دههٔ ۱۳۳۰ که به زندگی و آثار او می‌پردازد. این کتاب با معرفی هوشنگ ایرانی و بررسی اجمالی مختصات سروده‌های او آغاز می‌شود. سپس سروده‌های او شامل مجموعه‌های بنفش تند بر خاکستری، خاکستری، شعله‌ای پرده را برگرفت و ابلیس به درون آمد و اکنون به تو می‌اندیشم، به توها می‌اندیشم به چاپ می‌رسد. در بخش بعدی کتاب، چند نوشتهٔ پراکنده، نقد و ترجمه از هوشنگ ایرانی با عناوینی از این دست به چاپ رسیده‌است: «شناخت نوی، فرمالیسم»، «بررسی، هنر نو»، «انتقاد نیما یوشیج: پیش‌گفتار آخرین نبرد»، «ناله‌هایی از زندان ریدینگ» از اسکار وایلد و «شب برای بیداران»

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب
5d63ff6bd6fb2.png

بوف کور؛ درباره زندگی و هنر صادق هدایت

سیروس طاهباز

نویسنده هدف خود از فراهم آوردن این مجموعه را در دسترس گذاردن فشرده‌ای از زندگی و هنر صادق هدایت و نمونه‌های قابل چاپ آثار او برای نسل جوان و هنرجویان رشته داستان‌نویسی می‌داند؛ بنابراین در این کتاب پس از یادداشت، به هنر و زندگی صادق هدایت پرداخته است. در ادامه نمونه‌هایی از آثار صادق هدایت را به این ترتیب فراهم کرده است: سگ ولگرد، تاریکخانه، میهن‌پرست، فردا، اوراشیما (قصه ژاپنی)، شیوه‌های نوین در شعر فارسی. در پیوست‌های کتاب نیز ابتدا نوشتاری از پرویز داریوش آورده شده و سپس در پیوست دوم نامه‌ای از نیما یوشیج به صادق هدایت و داستان فاخته چه گفت نیما آورده شده و پیوست پایانی کتاب را تصویر چند سند و عکس به خود اختصاص داده است.

شرح حال/تک نگاری
کتاب