سلمان قنبر هراتی، شاعر متعهد و انقلابی در سال 1338 ش در یکی از روستاهای تنکابن دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش خواند و در دانشسرای تهران، در رشته هنر، کاردانی گرفت و به تدریس در مدارس روستاها مشغول شد. او در شعر «آذرپاد» تخلص می کرد. در اشعار او می توان تاثیر اشعار سهراب و فروغ فرخزاد را دید. با قیصر امین پور و سید حسن حسینی دوستی نزدیکی داشت. از وی سه دفتر شعر به یادگار مانده است. وی در آذر 1365 با جهان بدرود گفت. این کتاب یادنوشته های نزدیکان و دوستان این شاعر فقید است که در هفتمین سال درگذشت وی جمع آوری شده است. در این یادنامه، علاوه بر اشعار شاعران، گزیده ای مختصر از دفتر از آسمان سبز، دری به خانه خورشید، رباعیات و دوبیتی های سلمان هراتی، یک نامه از او و شعر چاپ نشده مسافر وی نیز آمده است. کتاب حاضر به همت سیدضیاء الدین شفیعی در حوزه و اندیشه هنر اسلامی سازمان تبلیغات سال 1373 به طبع رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

65e33b1b459f6.jpg

ارج‌نامه ایرج‌: به پاس نیم قرن سوابق درخشان فرهنگی و دانشگاهی استاد ایرج افشار - جلد دوم

محسن باقرزاده

مجموعه دو جلدی حاضر که به منظور نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد ((ایرج افشار)) فراهم آمده، مشتمل بر چندین مقاله در زمینه‌های مختلف علمی است که به ایشان تقدیم شده است .در آغاز جلد اول، سال‌شمار زندگی و فعالیت‌های علمی استاد ایرج افشار و فهرست آثار ایشان ذکر شده است .مقالات این جلد در دو بخش :((زبان و ادبیات فارسی)) (شامل 33مقاله) و ((تاریخ و جغرافیای ایران)) (شامل 30مقاله تنظیم شده که عناوین تعدادی از آن‌ها چنین است :((مثنوی عشاق‌نامه فخرالدین عراقی و مقام آن در ادبیات ایران)) ;((یوسف و بازار)) ;((تخت کیهان)) ;((درخت زندگی در شاهنامه)); ((روزهای هفته در تاریخ و ادب فارسی)) ;((تذکره خزانه عامری)); ((تاجیک و تازیک)) ;((تاریخچه آیین دادرسی در ایران)) ;((درباره خدای‌نامه)) ;((طبقات اجتماعی دوران ساسانی))، ((آثار قدیمه بندر عباس)); ((ورود پارسیان به تاریخ)) ;((صعود، سقوط و فنای تیمورتاش)) ;((نجوم و احکام نجوم در هندوستان و ایران)); ((ضرب اولین دینارهای اسلامی)); ((خاندان‌های بزرگ ایران ساسانی)); ((جام زرین مارلیک با نقش سیمرغ و گاو بالدار)) ;((تاریخچه تاسیس مدارس جدید در اردستان)) ;((مدرسه دارالشفا)) ;((پیمان‌نامه پیامبر اسلام برای خاندان سلمان فارسی و همکیشان دیرینش)).

65d4c2133b987.jpg

قدرشناسی انجمنهای ادبی پایتخت از فعالیت ها و خدمات ادبی فرات

انجمن های ادبی پایتخت

شورای انجمنهای ادبی پایتخت که هدفی جز اعتلای ادب سرفراز ایران ندارد نسبت به کسانی که در راه این مقصد مقدس از دل و جان میکوشند و در زمره سرایندگان و نویسندگان ارجمند میهن قرار دارند از هیچگونه تقدیر دریغ نمی ورزند. امید است مراسمی که برای قدرشناسی از فعالیت های ادبی شاعر برجسته و کهنسال آقای عباس فرات برپا می شود موجب معرفی این سراینده و آثار شیوا و دلنشین او و تشویق شاعران به آفرینش آثار تازه گردد. مسئولان انجمنهای ادبی پایتخت برای بزرگداشت فرات با اعانت وزارت فرهنگ و هنر مجلسی را آراسته و این مختصر را درباره مقام ادبی او نگاشتند و شمه ای از آثارش را چاپ و به علاقمندان شعر فارسی اهدا کردند.