571175e5d1a74.jpg

تفسیر قرآن مجید نسخه محفوظ در کتابخانه دانشگاه کمبریج جلد اول

مکان چاپ: تهران ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران تاریخ چاپ: ۱۳۴۹ هجری شمسی تیراژ: ۱۵۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

این تفسیر که به تفسیر کمبریج معروف شده، اولین بار توسط ادوارد براون در سال 1894 میلادی معرفی شد. اصل نسخه ناقص است و تنها نیمه دوم آن در کتابخانه کمبریج وجود دارد که شامل مجلدات سوم و چهارم نسخه اصلی است. نویسنده این تفسیر کهن، نامعلوم است. تاریخ تألیف آن نیز به درستی معلوم نیست ولی از لغات آن می توان حدس زد که مربوط قرن چهارم تا ششم هجری و متعلق به خطه خراسان بوده است. این کتاب،‌ گذشته از ارزش تفسیری (که به صورت مزجی است)،‌ دارای کلمات و اصطلاحات محلی است که برای مطالعه در لهجه های قدیمی ایران بسیار سودمند و از نظر دستور تاریخی زبان فارسی نیز بسیار باارزش است. مصحح کتاب حاضر، دکتر جلال متینی در تصحیح متن نسخه کتابت شده در 628 هجری، از تفاسیر دیگر بهره برده و اختصاصات دستوری،‌ اسلوب نگارش، اختلاف قرائت قرآنی و کیفیت تفسیر را مورد مطالعه قرار داده و فهرست کاملی نیز از لغات و ترکیبات این تفسیر در پایان جلد دوم ترتیب داده است. جلد اول کتاب حاضر شامل تفسیر سوره های مریم تا صافات و جلد دوم شامل سوره های ص تا آخر قرآن است. انفصال و اتصال و املای کلمات بر اساس نسخه اصلی تصحیح شده است. این کتاب مهم و باارزش به همت بنیاد فرهنگ ایران در سال 1349 ش در ایران به طبع رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

660eac88b0a52.jpg

شمع انجمن فی المواعظ و المحن

رضا علماء قمی

کتاب شمع الانجمن فی مواعظ والمحن تالیف دانشمند محترم جناب حاج آقا رضای علماء قمی است که در سال 1351 در چاپخانه اسلام در قم به چاپ رسیده است

657724c2868d2.jpg

شرح مثنوی معنوی - جزء چهارم از دفتر اول

سیدجعفر شهیدی

این مجموعه شرح، حاصل تحقیق و تتبع فراوان و گسترده در بسیاری شروح معتبر و برجسته مثنوی و آثار ارزشمند تصوف و کلام و فلسفه و فقه و تفسیر و ادب پارسی و عربی است. از مزایای دیگر آن می توان از به دست دادن مآخذ داستان های مثنوی و تعریف فراخور شرح از اصول مهم و عمده تصوف و فلسفه و کلام و فقه و شرح لغات و تعبیرات و مصطلحات و حرکت گذاری بر روی کلمات دشوار و نیز شرح اعلام آن یاد کرد. اشتمال این کتاب بر بسیاری فواید علوم عقلی و نقلی و ادبی راهنمای بس سودمندی است در کار مطالعات و پژوهش بعدی خواننده علاقه مند به تصوف و عرفان اسلامی و ادب فارسی. در این مجموعه، مرحوم استاد فروزانفر دفتر اول را تا جزو سوم شرح کرده اند، و ادامه شرح را تا پایان دفتر ششم، استاد دکتر شهیدی به عهده گرفته اند.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

607eb318a1f1e.jpg

هدایه المتعلمین فی الطب

از جمله آثار ارزشمند اواخر سده چهارم هجری کتاب هدایه المتعلمین فی الطب است. این اثر در آن زمان راهنمای دانشجویان پزشکی بوده و ماخذی برای شناخت بیماری و تجویز داروی آن. نویسنده آن "ربیع بن احمد الاخوینی البخاری" پزشکی محقق از شاگردان با واسطه زکریای رازی است که مانند او با روش تجربی به درمان بیماران می‌پرداخته و نظر پزشکان دیگر را بعد از آزمایش و اطمینان از صحت آن به کار می‌بسته است. کتاب علاوه بر فواید ادبی و زبان‌شناسی و در برداشتن واژه‌های کهن فارسی، از نظر تاریخ پزشکی نیز مهم و درخور توجه است، و سابقه این علم شریف را در مشرق زمین نشان می‌دهد، و نوآوریها و ابتکارات دانشمندان مسلمان را در مقایسه با آراء و نظریات اطبای یونان روشن می‌سازد.

نثر/متون کهن
کتاب
5eb29850d49f1.png

خلاصه ویس و رامین

مثنوی «ویس و رامین» در بحر هزج مسدس مقصور یا محذوف و دارای 8904 بیت است. با آنکه از قرن سوم هجری به بعد مثنوی‌های متعدد به فارسی سروده شده، چون اکثر آنها از بین رفته و به دست ما نرسیده است، این مثنوی از حیث قدمت سومین مثنوی کامل موجودی است که امروزه در دست است. موضوع کتاب که از جمله داستان‌های متعلق به ایران پیش از اسلام است، به قول فخرالدین اسعد گرگانی تا قرن پنجم هجری نیز در اصفهان مشهور و محبوب بوده و شاعر آن را از متن پهلوی یا با استفاده از ترجمه فارسی آن به نظم آورده است. تعداد ابیات «ویس و رامین» چاپ مجتبی مینوی8904 بیت است که در این کتاب در 2285 بیت خلاصه شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب