این کتاب بخشی از تفسیر قرآن مجید است که تنها بخش کمی از آن به دست ما رسیده. تنها نسخه موجود از این کتاب، در کتابخانه موزه بریتانیا وجود دارد که اولین بار توسط دکتر جلال متینی (سال 1350 ش) به جامعه علمی کشور معرفی گردید. این جلد، تنها ترجمه و تفسیر آیات 76 سوره کهف تا اواسط آیه 23 سوره فرقان یعنی جزء های 18 – 16 قرآن را شامل می‏ شود که ظاهرا جلد ششم از تفسیر ده جلدی بوده. یکی از اختصاصات این نسخه این است که بسیاری از کلمات آن با اعراب کتابت شده است که حاکی از تلفظ خاص مؤلف یا کاتب یا هر دو آن‏ها در آن روزگار بوده است. در ابتدای هر سوره، تعداد آیات و در پایان آن فضیلت قرائت آن سوره بیان شده است. ترجمه و تفسیر هر آیه بعد از متن آیه ذکر شده و قصه، خبر یا اشارت مربوط به آن نیز افزوده شده است. مؤلف آن ناشناخته است و از نثر آن بر می آید که متعلق به قرون سوم تا پنجم هجری باشد. وجود اشتراکات زبانی و لغوی این کتاب با تفسیر نسخه کمبریج و تفسیر قرآن پاک مصحح را به بررسی اسلوب نگارش و اختصارات زبانی این کتاب ترغیب کرده است. این تفسیر به خط کوفی استوار و زیبایی نوشته شده است. این کتاب اولین بار در سال 1352 به زیور طبع آراسته شد.

منابع مشابه بیشتر ...

660eac88b0a52.jpg

شمع انجمن فی المواعظ و المحن

رضا علماء قمی

کتاب شمع الانجمن فی مواعظ والمحن تالیف دانشمند محترم جناب حاج آقا رضای علماء قمی است که در سال 1351 در چاپخانه اسلام در قم به چاپ رسیده است

64872ac66765a.jpg

مجموعه مقالات هزاره شیخ مفید (سهم ایرانیان در تفسیر قرآن)

جمعی از نویسندگان

بر مبنای کتابشناسی های قدیم و جدید و فهارس نسخه های خطی کتابخانه های سراسر جهان و جهان اسلام، می توان ملاحظه کرد که شاید بیش از سه هزار تفسیر اعم از کامل و ناقص بر قرآن مجید نوشته شده است و بیش از نیمی از آنها از دستبرد حوادث زمانه محفوظ مانده، ولی شاید فقط یک پنجم آنها به طبع رسیده باشد، چیزی در حدود 600 عنوان. اگر از قرن سوم تا قرن هفتم ده تفسیر بزرگ و طراز اول بر قرآن مجید داشته باشیم، از آن میان هشت اثر تالیف مفسران ایرانی است. در این مقاله هشت تفسیر مهم اعم از عربی یا فارسی از مولفان شیعه یا سنی، که همه ایرانی هستند و در فاصله قرن سوم تا هفتم هجری تالیف شده است عرضه می گردد. در طی ادوار گذشته و قرون گذشته طبق آراء صاحبنظران هریک از این تفسیرها از وجه یا وجوهی طراز اول شمرده شده است و تاثیر آنها در نهضت عظیم تفسیرنویسی که همواره در فرهنگ اسلامی رونق و رواج داشته بسیار عمیق و محاسبه پذیر است...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

607eb318a1f1e.jpg

هدایه المتعلمین فی الطب

از جمله آثار ارزشمند اواخر سده چهارم هجری کتاب هدایه المتعلمین فی الطب است. این اثر در آن زمان راهنمای دانشجویان پزشکی بوده و ماخذی برای شناخت بیماری و تجویز داروی آن. نویسنده آن "ربیع بن احمد الاخوینی البخاری" پزشکی محقق از شاگردان با واسطه زکریای رازی است که مانند او با روش تجربی به درمان بیماران می‌پرداخته و نظر پزشکان دیگر را بعد از آزمایش و اطمینان از صحت آن به کار می‌بسته است. کتاب علاوه بر فواید ادبی و زبان‌شناسی و در برداشتن واژه‌های کهن فارسی، از نظر تاریخ پزشکی نیز مهم و درخور توجه است، و سابقه این علم شریف را در مشرق زمین نشان می‌دهد، و نوآوریها و ابتکارات دانشمندان مسلمان را در مقایسه با آراء و نظریات اطبای یونان روشن می‌سازد.

نثر/متون کهن
کتاب
5eb29850d49f1.png

خلاصه ویس و رامین

مثنوی «ویس و رامین» در بحر هزج مسدس مقصور یا محذوف و دارای 8904 بیت است. با آنکه از قرن سوم هجری به بعد مثنوی‌های متعدد به فارسی سروده شده، چون اکثر آنها از بین رفته و به دست ما نرسیده است، این مثنوی از حیث قدمت سومین مثنوی کامل موجودی است که امروزه در دست است. موضوع کتاب که از جمله داستان‌های متعلق به ایران پیش از اسلام است، به قول فخرالدین اسعد گرگانی تا قرن پنجم هجری نیز در اصفهان مشهور و محبوب بوده و شاعر آن را از متن پهلوی یا با استفاده از ترجمه فارسی آن به نظم آورده است. تعداد ابیات «ویس و رامین» چاپ مجتبی مینوی8904 بیت است که در این کتاب در 2285 بیت خلاصه شده است.

نظم/شعر کلاسیک/گزیده‌ها شعر کلاسیک
کتاب