به منظور حفظ، بررسی و تحقیق و اشاعه دستاوردهای انقلاب اسلامی، وزارت ارشاد اسلامی به تشکیل کنگره های شعر و ادب و هنر اقدام کرد. سومین کنگره شعر و ادب و هنر همزمان با روز 13 آبانماه سال 1362 در تالار فردوسی مشهد به مدت سه روز بر پا شد. در این کنگره سخنرانی هایی با عناوین «اعتبار شعر فارسی و رابطه علم و ادبیات» و «شعر، مسئولیت و تعهد» و «تدریس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه ها» ایراد شد و اشعار انقلابی در تجلیل از دلاوران دفاع مقدس توسط شاعران بزرگی چون شهریار، نصرالله مردانی، محمد قهرمان، محمدجواد محبت، دکتر کمال کمال پور،‌ علی معلم و حمید سبزواری قرائت شد. آخرین روز کنگره هم به منظور تجلیل از مقام فاخر فردوسی، در توس برگزار شد و چندین نمایشگاه نیز در این کنگره برپا شد که نمایشگاه خط از اشعار فردوسی، نقاشی های چاپی کمال الملک، نمایشگاه کتاب مربوط به فردوسی از جمله آنها بود. دبیری سومین کنگره را حسینعلی بیهقی به عهده داشت.

منابع مشابه بیشتر ...

614c6b3a38d87.jpg

علامه اقبال، گزارش کنگره بزرگداشت اقبال در حسینیه ارشاد

محمد اقبال یکی از آن چهره‌های فکری و انسانی درخشانی است که فرهنگ بارور اسلام به جامعه انسانیت هدیه کرده است. موسسه حسینیه ارشاد در سال 1352 برآن شد تا برای شناساندن درست و نشان دادن اقبال کنگره‌ای تشکیل دهد و از متخصصان و متفکران ایرانی و خارجی دعوت کند که هریک جلوه‌ای از روح شگفت مردی را که در قرن ما به مسلمانان افتخار و اندیشه و آگاهی بخشید معرفی کنند تا مردم ایران که همواره باید شخصیت‌های غربی را بشناسند و چشم در سیمای دیگران داشته باشند این بار چهره درخشانی از خویش را بنگرند و در این آینه زلال و صادق خود را و فرهنگ و روح و شخصیت و ایمان خود را ببینند و بدانند که می‌توانند (اقبال) شد و با دیدن او ایمان از دست رفته خویش و ایمان به خویش را بازیابند. کتاب حاضر مجموعه کنفرانس‌هایی است که در این کنگره ایراد شده است.

5ad5cb77c755e.png

مجموعه مقالات همایش عرفان، اسلام، ایران و انسان معاصر؛ نکوداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی

جمعی از نویسندگان

همایش عرفان، اسلام، ایران و انسان معاصر، نکوداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی دومین همایش با صبغه عرفانی بود که در روزهای 25 تا 27 بهمن‌ماه 1383 در محل باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش به طور عام به تصوف و عرفان، به عنوان رکن اصلی فرهنگ ایران اسلامی از ابعاد و جلوه‌های مختلف آن توجه شد و به طور خاص به سهروردی به عنوان عارفی که متوجه استمرار معنویت ایران قبل از اسلام در دوره بعد از اسلام شد و آن را اظهار داشته است. از این‌رو مقالات خوانده‌شده از مباحث غامض عرفان نظری تا مظاهر هنری عرفان، از موسیقی و معماری تا سینما را دربر می‌گرفت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

65f2eb4522afc.jpg

مناسبات دین و فرهنگ در جامعه ایران (مقالات سومین کنگره دین پژوهان)

جمعی از نویسندگان

ایرانیان در گستره فرهنگ و دانش، سابقه ای طولانی دارند. آنان با تلاش های خستگی ناپذیر، گذشته درخشانی را آفریدند و در فرهنگ انسانی، نقش عمده ای ایفا کردند. وزش نسیم آزادی بخش اسلام بر ایران و تلاقی دو فرهنگ ایرانی و اسلامی مناسبات دین و فرهنگ را به همراه داشت و ثمرات میمون و مبارکی برای بشر به بار آورد. این فرهنگ ایرانی-اسلامی پویا، غنی و گسترده بود، به طوری که مرزهای جغرافیایی را درنوردیدند و در شمال آفریقا هند و حتی اروپا راه یافت. بررسی این مناسبات و چگونگی خدمات متقابل ایران و اسلام ازبایسته های پژوهشی روزگار ماست. از همین رو دبیرخانه "دین پژوهان" با دعوت از متفکران و اندیشوران، غوررسی در این موضوع را وجه همت خویش قرار داد و در سلسله مقاله هایی که اینک پیش روی شماست زوایای این مهم را کاوید...

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب
65e488b53602d.jpg

سریر سخن: مجموعه مقالات دومین همایش پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی

جمعی از نویسندگان

این مجموعه دربرگیرنده‌ی 65 مقاله‌ی دومین همایش پژوهش‌های ادبی است. این همایش در سال 1381 به همت مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس و با همکاری انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی و دانشگاه الزهرا برگزار گردید. مقالات عرضه شده در این مجموعه "زبان و ادبیات ایران باستان"، "ادبیات فارسی کلاسیک"، "ادبیات معاصر"، "زیباشناسی و بلاغت"، "نقد ادبی و ادبیات تطبیقی"، "زبان و ادبیات فارسی در خارج از مرزها"، "مطالعات زبان‌شناسی".

کلیات/مجموعه مقالات
کتاب