57858babd6c0d.jpg

کتاب شناسی موضوعی ایران سالهای 1348 - 1343

به کوشش: حسین بنی آدم
مکان چاپ: تهران ناشر: بنگاه ترجمه و نشر کتاب تاریخ چاپ: ۱۳۵۲ هجری شمسی تیراژ: ۲۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

کتابشناسی حاضر که به کوشش حسین بنی آدم گردآوری شده، کتابشناسی موضوعات کتب چاپی سالهای 1348 – 1343 شمسی است که در حقیقت ادامه کتابشناسی ده ساله 1342 – 1333 است که در سال 46 در انجمن کتاب ایران به چاپ رسیده. به دلیل همزمان بودن تهیه این کار با کتابشناسی کتابخانه ملی، از بیم بیهوده بودن کار، ناشر چاپ کتابشناسی را بیشتر از مجلد سیزده ادامه نداد و کتابشناسی موضوعی و چند ساله مؤلف، در بنگاه نشر و ترجمه به چاپ رسید. این کتابشناسی شامل نام و نشان 7450 عنوان کتاب و نشریه فارسی است که در 11 موضوع اصلی و 555 موضوع فرعی تقسیم و به روش دهدهی دیوئی طبقه بندی شده است و اهم آثار چاپی این دوره شش ساله بوده که به چاپ رسیده و در بازار کتابفروشی های تهران در دسترس عموم قرار گرفته بوده است. این تحقیق دکتر حسین بنی آدم در سال 1352 با همکاری انجمن کتاب به زیور طبع آراسته شد.

منابع مشابه بیشتر ...

65f1b426179b2.jpg

کتابنامه آثار زنان ایران

کتابنامه آثار زنان ایران شامل دو قسمت مولفین زن و مترجمین زن است که در سال 1349 منتشر شده است. در این سال کتابخانه اختصاصی تحقیق درباره زن تشکیل شد. هدف از این اقدام تاسیس مرکزیست برای جمع آوری تحقیقات مربوط به زن و آثار زنان مولف و مترجم ایرانی و تشویق دیگر بانوان دانشمند کشور تا ضمن اجرای وظایف خانوادگی و اجتماعی اندوخته معنوی و فکری خود را نیز بکار گیرند و برای کمک به پیشرفت فرهنگ جامعه اثری از خود به یادگار گذارند.

65e73b45bfb24.jpg

درآمدی‌ بر تاریخ‌ اسلام‌ در قرون‌ وسطی‌

کلود کاهن

بیش از هزار و چهار صد سال است که تاریخ اسلام در خوب و بد با تاریخ اروپا عجین است. از سوی دیگر، جهان اسلام وارث همان فرهنگ هایی است که اروپا به ارث برده است، بنابر این، تاریخ تطبیقی کاربردی که توسط اروپائیان و مسلمانان نوشته می شود برای شناخت هر دو طرف کارساز و مفید است. کلود کاهن، استاد دانشگاه پاریس و محقق در زمینه مطالعات اسلامی و کشورهای مشرق اسلامی، با همین دیدگاه این اثر را تألیف کرده است. شایان توجه است که طرح و اجرای اولیه این اثر نخستین بار توسط ژان سواژه استاد وی صورت گرفته است. اثر ژان سواژه نخست در سال 1943م منتشر شد و تجدید چاپ آن نیز به همراه ضمائم در سال 1946م صورت گرفت. پس از درگذشت سواژه در سال 1950م، کاهن ادامه کار استاد را به عهده گرفت و چاپ سومی از سواژه را با همان عنوان قبلی و به نام وی منتشر کرد. با این حال و به لحاظ این که آثار مربوط به کتابشناسی نیاز مداوم به بررسی های جدید دارد، مؤلف بر آن شد که باز هم چاپ جدیدی که حاوی مآخذ تازه تر باشد در اختیار علاقمندان قرار دهد. بنابراین او کتاب حاضر را که شامل منابع مربوط به سده های هفتم تا پانزدهم میلادی/ یکم تا هشتم هجری قمری است، در سال 1982م منتشر کرد. کتاب حاضر اساسا در مجموع برای استفاده دانشجو و دانشمند فرانسوی و احیانا برای «محقق غربی» نگاشته شده است. با این همه «شرقیها» هم می توانند از آن استفاده کنند، چرا که، در دنیای معاصر، دیگر نمی توان ملتها را از یکدیگر جدا دانست.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

624adbec2e0ab.png

اصول ساده کتابداری

حسین بنی آدم

هدف از تدوین این جزوه آن است که طرز تنظیم یک کتابخانه کوچک در مدرسه یا ده به‌سادگی تمام معلوم گردد؛ کتابخانه چه کوچک باشد و چه بزرگ، باید چنان منظم و مرتب باشد که به‌سهولت و فوریت بتوان دانست کتاب موردنظر در آنجا هست یا نیست و اگر هست در کجاست.

پژوهش‌ها/پژوهش‌های عمومی ادبی
کتاب
579e948d571ad.jpg

کتابهای ایران سال 1344

دوازدهمین دفتر کتاب ایران به همت حسین بنی آدم و زیر نظر ایرج افشار تهیه شد. این کتابشناسی به دلیل تلاش حسین بنی آدم در گردآوری میدانی از کتابفروشیها، کتابخانه ها و چاپخانه ها، کاملتر از کتابشناسی نسخه کتابخانه ملی است. این کتابشناسی شامل معرفی فنی 1435 کتاب منتشره در سال 1344 شمسی است. کتاب حاضر علاوه بر فهرست کتابها، نام مؤلفین و ناشران، به فهرست تحلیلی و الفبایی مطالب و موضوعات نیز مزین شده. کتابهای کلی و عمومی، فلسفه، ادیان و مذاهب،‌ علوم اجتماعی، زبان و زبان آموزی، علوم خالص،‌ علوم عملی، هنرهای زیبا،‌ ادبیات و تاریخ، جغرافیا و سرگذشت از موضوعات کتابهای معرفی شده است.

کلیات/کتاب شناسی
کتاب