5791691065ce0.jpg

فواید الصفویه تاریخ سلاطین و امرای صفوی پس از سقوط دولت صفویه

مکان چاپ: تهران ناشر: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی تاریخ چاپ: ۱۳۶۷ هجری شمسی تیراژ: ۲۰۰۰ نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

در مطالعات و تحقیقات تاریخی، کتابهای منشا و متون اصلی به دلیل روشن کردن زوایای مبهم تاریخ اهمیت خاصی دارد. نسخه خطی فواید الصفویه تالیف ابوالحسن بن ابراهیم قزوینی در زمره این متون است. قزوینی در این کتاب به شرح تاریخ و رویدادهای خاندان صفوی پس از سقوط در سال 1135هجری توسط افاغنه پرداخته است. نویسنده در نگارش کتاب موارد مهمی را مورد توجه قرار داده از جمله: ذکر منابع معتبر و مرجع بعد از بازگو کردن مسائل تاریخی درهر مقطع، مشروعیت بخشی نویسنده به خاندان صفوی با عبارت «خاندان امامت نشان و خلافت پناه» تا آغاز قرن سیزدهم، ذکر مسائل اجتماعی و فرهنگ دوره صفوی و پرداختن به روابط ایران با سرزمینهای مجاور. در آخر نیز زبان نثر کتاب است که با وجود نگارش به سبک هندی از برخی اصطلاحات و لغات ترکی هم استفاده کرده .این اثر با تصحیح و مقدمه دکتر مریم میراحمدی توسط موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی در سال 67 شمسی به چاپ رسید.

منابع مشابه بیشتر ...

65edb64703518.jpg

یک حرف از هزاران - جلد دوم

حسن حبیبی

در نوشتار حاضر نخست ابزار و لوازم توليد و توسعه علمي معرفي مي‌شود، سپس شيوه‌هاي گفت و گو و ويژگي‌هاي آن تشريح مي‌گردد .کتاب با مقاله‌ها و خطابه‌هاي مولف که با موضوعات متفاوت نگاشته شده به پايان مي‌رسد .عناوين برخي از مقالات و خطابه‌ها بدين قرار است .از آن جمله عبارت‌اند از" :نبرد با گرسنگي در جستجوي امنيت غذايي"، "انقلاب اسلامي و پژوهش‌هاي جامعه شناختي درباره آن"، "بانک توسعه اسلامي موقعيت و وظايف آن"، "چگونه شهر آدمي را دگرگونه مي‌سازد"، "ساخت و ساز مسايل اجتماعي و اجرايي آن"، "معماري و هويت شهري"، "سير و سياحت و سفر "و "شوراهاي شهر و روستا، برنامه‌ها و دل مشغولي‌ها ." همانند دفتر یا جلد اول "یک حرف از هزاران" تحلیل های عنوان شده در این جلد نیز با مباحث جامعه شناسی به ویژه جامعه شناسی آثار تمدنی و فرهنگی نسبتی دارند...

65eda8d1a7d4a.jpg

یک حرف از هزاران - جلد اول

حسن حبیبی

(از مجموعۀ 2 جلدی)در نوشتار حاضر نخست ابزار و لوازم تولید و توسعه علمی معرفی می‌شود، سپس شیوه‌های گفت و گو و ویژگی‌های آن تشریح می‌گردد .کتاب با مقاله‌ها و خطابه‌های مولف که با موضوعات متفاوت نگاشته شده به پایان می‌رسد .عناوین برخی از مقالات و خطابه‌ها بدین قرار است .از آن جمله عبارت‌اند از" :نبرد با گرسنگی در جستجوی امنیت غذایی"، "انقلاب اسلامی و پژوهش‌های جامعه شناختی درباره آن"، "بانک توسعه اسلامی موقعیت و وظایف آن"، "چگونه شهر آدمی را دگرگونه می‌سازد"، "ساخت و ساز مسائل اجتماعی و اجرایی آن"، "معماری و هویت شهری"، "سیر و سیاحت و سفر "و "شوراهای شهر و روستا، برنامه‌ها و دل مشغولی‌ها ."