کتاب حاضر شامل 5 سوال و جواب و رساله ای موسوم به تطبیقیه است که بیانات ملاز الطالبین پرویز خان ملقب به صفیر العارفین سلماسی است که به منظور رفع شبهات و ایرادات ناآگاهان بیخبر نوشته شده و با دلایل حسیه و براهین عقلیه و نقلیه از آیات و اخبار معصومین اثبات شده. پیش از این، در چند کتاب دیگر فرمایشات خان پرویز به طبع رسیده بوده است. معنی حدیث «علماء امتی کانبیاء بنی اسرائیل أو أفضل»، اثبات شق القمر، عقیده عرفا در باب وحدت واجب الوجود و معنی جذبه و حالت آن در سالک موضوع سوالات این رساله است. این رساله به همت شمس الدین پرویزی از مریدان این قطب سلسله ذهبیه تبریز در چاپخانه و به سرمایه وی به طبع رسیده است. ابن ابوالقاسم علی حسینی رضوی، معاون ضریح آستان مبارکه رضوی اجازه تصحیح این کتاب را از آستان قدس رضوی برای استفاده عموم شیعیان داده که در سال 1321 قمری به زیور طبع آراسته شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

661e78956eac4.jpg

بدایع الحکم

علی مدرس زنوزی

بدائع الحكم، اثر على بن عبدالله زنوزى است كه در آن، به هفت پرسش فلسفى درباره واجب‌الوجود و صفات او مانند علم و... پاسخ علمى و تحقيقى داده است. افزون بر ارزشمندى جواب‌هاى عالمانه مؤلف، اين اثر از آن جهت كه آخرين متن فلسفى است كه يك حكيم اسلامى در آستانه وقوع انقلاب مشروطيت نوشته و از سوى ديگر شايد اولين متنى است كه به فلاسفه غربى نظير كانت، لايب نيتز و... توجه كرده، از نظر تاريخ فلسفه و سير تحولات فلسفه اسلامى حايز اهميت است. «بدائع الحكم» به سال 1307ق، تأليف و هفت سال بعد براى اولين بار منتشر شده است. تصحيح اين اثر را آقايان محمدجواد ساروى و رسول فتحى مجد به سامان رسانده‌اند. كتاب حاضر از مقدمه مصححان و مقدمه نویسنده و متن اصلى تشكيل شده است. نویسنده، مقدمه كتابش را اين‌گونه زيبا آغاز كرده است: خدايى را ستايش كنيم و پرستش، كه هستى و بودش را آلايش نيستى و نابودى نيست؛ پس يكتا و بى‌همتا و زنده و دانا و بينا و شنوا و گوياست. بايسته گوهر پاکش را وابستگى و پيوستگى و آميختگى، شايسته و بجا نيست و پاکيزه بودش را، تيرگى و افسردگى و كشيدگى و اندازه و جاى و سوى و روزگار و پذيرش، روا، نه؛ كه درياى شاداب هستى‌اش را نه كرانه بود و نه پاياب.

65d73d4a630e7.jpg

رساله عربی برای فارسی

ع. خیامپور

کلمات عربی بر سه گونه است: اسم، فعل، حرف، مانند: کتاب، کتب، فی. اسم بر دو قسم است: معرب مانند محمّد و کتاب، مبنی مانند هو و نحن. اسم معرب کمتر از سه حرف نمی تواند باشد و ممکن است ثلاثی (سه حرفی) رباعی (چهار حرفی) یا خماسی (پنج حرفی) باشد، مانند: قفل، درهم، سفرجل.... کتاب رساله عربی برای فارسی که برای استفاده دانشجویان دانشکده ادبیات با پاره ای تعدیلات از مقدمه کتاب "المنجد" اقتباس و ترجمه شده است.