کارل دالهاس، نویسنده کتاب «تاریخ موسیقی قرن نوزدهم» از سال 1968 تا زمان مرگش که در ماه مارس در سن 60 سالکی اتفاق افتاد. او مردی بود با علائق و استعدادهای وسیع، پیش از به عهده گرفتن شغل مدرسی دانشگاه او ریاست پروژه تحقیقاتی وسیعی را در زمینه تاریخ چگونگی و کیفیت صدا و همچنین موسیقی باخ و جاسکبی، به عهده داشت. نزدیک یک دههه درام‌نویس اپرای بزرگ گوتینگن آلمان بود. مهم‌ترین کتاب او، کتاب «تاریخ موسیقی سده نوزدهم» است. شیوه کار او در این کتاب به طور مشخص قبلاً در کتاب «بنیاد تاریخی موسیقی» به طور خلاصه شرح داده شده است. کتابی که برای پاسخ تئوریک به «مشکلات عملی که من برای به ارث گذاشتن یک تاریخ از موسیقی سده نوزدهم با آن مواجه بوده‌ام» نوشته شده در کتاب «موسیقی سده نوزدهم» شرح مفصلی از این مشکلات به زبان ساده در بخش مقدماتی کتاب آمده است.

منابع مشابه بیشتر ...

604644a53b7e1.png

پژوهشنامه کتیبه و زبان، شماره 7 و 8، پاییز و زمستان 1398

گروهی از نویسندگان

مقالات این شماره بدین ترتیب است: شرح احوال، آثار و آراء خواجه عبدالخالق غجدوانی/ کامل جان رحیم‌اف؛ خوانش، مقایسه و تحلیل متن هفت قباله نکاح از ورامین (بخش اول)/ سلیم سلیمی مؤید؛ منابع یونانی درباره ایران هخامنشی/ ماریا بروسیوس؛ معرفی نسخه خطی تذکر میرالهی/ عبدالحق؛ پژوهش در احوال صهبا، کتیبه‌های آرامگاه و سنگ مزارش/ زهرا حبیبی؛ آموزش دستور زبان آرامی کتاب مقدس (بخش 5)؛ و معرفی کتاب.

5f7c5888a4bfc.png

دیباچه ترجمه فارسی کتاب تفسیر اوستا و ترجمه گاتاها

موسی جوان

کتاب «تفسیر اوستا و ترجمه گاتاها» اثر خاورشناسی فرانسوی است که در این اثر، اطلاعاتی راجع به مسائل اجتماعی و فکری ایران باستان به ویژه آیین زردشت در زمان اشکانیان و ساسانیان، همچنین تحقیقاتی در باب اوستا به دست می‌دهد. این کتاب به عنوان دیباچه‌ای بر آن کتاب در ترجمه اصلی منتشر شده و همچنین جداگانه به منظور معرفی آن کتاب انتشار یافته است.