57f5490c4bcd3.jpg

عمل صالح موسوم به شاه جهان نامه جلد سوم

مکان چاپ: پاکستان/لاهور ناشر: مجلس ترقی ادب لاهور تاریخ چاپ: ۱۹۶۷ میلادی تیراژ: ۱۱۰۰ نوبت چاپ: دوم زبان: فارسی

شهاب‌الدین محمد شاه جهان ( 1076- ۱۰۰۰ ه‍.ق)، پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند است که به مدت ۳۱ سال بر بخش بزرگی از شبه ‌قاره هند حکومت کرد. وی نیز مانند پدربزرگش اکبر شاه، علاقه زیادی به گسترش امپراتوری خود داشت و در دوران او دولتی باشکوه و بزرگ جلوه ‌گر شد. وی پس از نشستن بر تخت سلطنت با نام «شاه‌جهان» شهرت یافت، همسر او نیز به «ممتاز محل» ملقب شد. شاهکار معماری تاج محل حکومت او را به شهرت جهانی رسانده است. کتاب "عمل صالح" موسوم به جهان نامه، کامل ترین متن تاریخی از عهد شاه جهان است که توسط "محمدصالح کنبو" تصنیف گشته است. با وجود متعدد بودن کتاب های تاریخی مربوط به حکومت شاه جهان این کتاب کاملترین اثر در این خصوص است و در اکثر تواریخ معتبر به آن استناد شده است. دکتر غلام یزدانی جهت تحشیه و تکمیل این کتاب از پنج نسخه خطی استفاده نموده و دکتر وحید قریشی نیز آن را تصحیح کرده است. عمل صالح در 3 مجلد تدوین شده و چاپ دوم آن در سال 1967 انتشار یافته است. کتاب پیش رو که جلد سوم این مجموعه است از سال بیست و یکم تا پایان حکومت شاه جهان را در برمی گیرد و احوال سادات، مشایخ، علما، فضلا، اطبا، شعرا و امرایی که در عهد آن پادشاه زندگی نموده اند، آورده شده است.

منابع مشابه بیشتر ...

60fd042ba1652.png

تذکره همایون و اکبر

بایزید بیات

این کتاب نوشته بایزید بیات است که در سده دهم هجری به فارسی نوشته شده و رویدادهای میان دو پادشاه سلسله گورکانی یعنی همایون و فرزندش اکبر را دربر دارد. رویدادهای دوران همایون از 949 هجری هم‌زمان با آمدنش به ایران تا 999 هجری یعنی پس از 35 سال پادشاهی اکبر دنبال می‌شوند. این کتاب از منابع مهم درباره گورکانیان هند و روابط‌شان با ایران در روزگار صفویان به شمار می‌رود.

603e58cc50685.png

مثنوی پادشاه‌نامه

طالب کلیم کاشانی

کلیم کاشانی صاحب این کتاب، ملک‌الشعرای دربار شاه‌جهان و معاصر شاه عباس کبیر بود. او دو بار به هند سفر کرد که بار دوم در سال 1030 هـ. به هند سفر کرد و تا آخر عمر در همین سرزمین به سر برد. او به دستور شاه‌جهان تاریخ این پادشاه را به صورت مثنوی منظوم کرد. این مثنوی را می‌توان به دو قسم کرد؛ قسمت اول مشتمل است بر حمد، مناجات، نعت حضرت سیدالمرسلین، در صفت معراج، در مدح حضرت ظل الهی (شاه‌جهان)، خطاب به خداوند متعال، در تعریف سخن و سبب نظم کتاب، بیان نسب اعلی‌حضرت ظل الهی (شاه‌جهان) بیان جانشینان تیمور، و ..... قسمت دوم نیز محتوای وقایع تاریخی عصر شاه‌جهان است.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

57f548f04b271.jpg

عمل صالح موسوم به شاه جهان نامه جلد دوم

محمدصالح کنبو

شهاب‌الدین محمد شاه جهان ( 1076- ۱۰۰۰ ه‍.ق)، پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند است که به مدت ۳۱ سال بر بخش بزرگی از شبه ‌قاره هند حکومت کرد. وی نیز مانند پدربزرگش اکبر شاه، علاقه زیادی به گسترش امپراتوری خود داشت و در دوران او دولتی باشکوه و بزرگ جلوه ‌گر شد. وی پس از نشستن بر تخت سلطنت با نام «شاه‌جهان» شهرت یافت، همسر او نیز به «ممتاز محل» ملقب شد. شاهکار معماری تاج محل حکومت او را به شهرت جهانی رسانده است. کتاب "عمل صالح" موسوم به جهان نامه، کامل ترین متن تاریخی از عهد شاه جهان است که توسط "محمدصالح کنبو" تصنیف گشته است. با وجود متعدد بودن کتاب های تاریخی مربوط به حکومت شاه جهان این کتاب کاملترین اثر در این خصوص است و در اکثر تواریخ معتبر به آن استناد شده است. دکتر غلام یزدانی جهت تحشیه و تکمیل این کتاب از پنج نسخه خطی استفاده نموده و دکتر وحید قریشی نیز آن را تصحیح کرده است. عمل صالح در 3 مجلد تدوین شده و چاپ دوم آن در سال 1967 انتشار یافته است. کتاب پیش رو که جلد دوم این مجموعه است دربرگیرنده وقایع سالهای هفتم تا بیستم حکومت شاه جهان است.

نثر/متون کهن/تاریخی
کتاب
57f548db462d4.jpg

عمل صالح موسوم به شاه جهان نامه جلد اول

محمدصالح کنبو

شهاب‌الدین محمد شاه جهان ( 1076- ۱۰۰۰ ه‍.ق)، پنجمین امپراتور سلسله گورکانیان هند است که به مدت ۳۱ سال بر بخش بزرگی از شبه ‌قاره هند حکومت کرد. وی نیز مانند پدربزرگش اکبر شاه، علاقه زیادی به گسترش امپراتوری خود داشت و در دوران او دولتی باشکوه و بزرگ جلوه ‌گر شد. وی پس از نشستن بر تخت سلطنت با نام «شاه‌جهان» شهرت یافت، همسر او نیز به «ممتاز محل» ملقب شد. شاهکار معماری تاج محل حکومت او را به شهرت جهانی رسانده است. کتاب "عمل صالح" موسوم به جهان نامه، کامل ترین متن تاریخی از عهد شاه جهان است که توسط "محمدصالح کنبو" تصنیف گشته است. با وجود متعدد بودن کتاب های تاریخی مربوط به حکومت شاه جهان این کتاب کاملترین اثر در این خصوص است و در اکثر تواریخ معتبر به آن استناد شده است. دکتر غلام یزدانی جهت تحشیه و تکمیل این کتاب از پنج نسخه خطی استفاده نموده و دکتر وحید قریشی نیز آن را تصحیح کرده است. عمل صالح در 3 مجلد تدوین شده و چاپ دوم آن در سال 1967 انتشار یافته است. کتاب پیش رو که جلد اول این مجموعه است از زمان ولادت شاه جهان آغاز می شود و تا سال ششم حکومت وی را در برمی گیرد.

نثر/متون کهن/تاریخی
کتاب