نخستین اجرای تئاتری محاکمه، با اقتباس اندره ژید و کاگردانی ژان لویی بارو، در تاریخ دهم اکتیر 1947 در تئاتر مارینی به روی صحنه آمد. پل کلودل، ادیب و نمایشنامه‌نویس و دیپلمات مشهور فرانسوی (1868 ـ 1955) در تاریخ دوازدهم اکتبر آن اجرا را دید و بلافاصله مقاله‌ای درباره آن نوشت که در شماره هجدهم اکتبر نشریه ادبی فیگارو، «فیگارو لیترر» منتشر شد.

منابع مشابه بیشتر ...

5fd062c78504f.png

سه تراژدی کلاسیک: لوسید، سین‌نا، سورنا

پی‌یر کرنی

پی‌یر کرنی اولین شاعر و تراژدی‌نویس هنرمند و نابغه دوره کلاسیک ادبیات فرانسه در قرن هفدهم میلادی است. کرنی اول شاعر نابغه و هنرمندی است که با تألیف «لوسید» و نمایش آن در اواخر سال 1636 نمونه کامل و سرمشق جامع تراژدی منظم کلاسیک را بر وفق آداب و قواعدی که تراژدی‌نویسان مشهور یونان و روم وضع نموده و در آثار خود به کار بسته بودند، در زبان و ادبیات فرانسه به وجود آورد. در این کتاب سه نمایشنامه از آثار کرنی با عناوین لوسید، سین‌نا و سورنا ترجمه شده است. همچنین مقاله جامعی در باب شرح احوال و آثار شاعر و نویسنده مشهور فرانسوی نیز در این کتاب گنجانده شده است.

5efcd1b1731be.png

اشاره بر ترجمه اخیر فارسی از نمایشنامه ویلهلم تل

رحمت الهی

نمایش‌نامه «ویلهلم تل» به قلم شیلر که از تاریخ و افسانه‌های سوئیس مایه گرفته و شاهکار اواخر عمر نویسنده و مشهورترین اثر اوست. در این نمایش‌نامه، شیلر نکات مهم تاریخ را با زندگانی ساده و بی‌آلایش روستائیان درآمیخته و یک موضوع سیاسی را بدون اینکه در شخصییت و حیات حقیقی دخالت‌کنندگان آن تغییری دهد، به انجام می‌رساند. این نمایش‌نامه توسط محمدعلی جمال‌زاده به فارسی ترجمه شده که این کتاب نقد و بررسی ترجمه جمال‌زاده می‌باشد.