توجه به ساختار زباني اثر ادبي از ويژگي‌هاي ممتاز مكتب صورت گراي (فرماليستي) روسي است كه در سال‌هاي آغازين قرن نوزده مطرح و پس از آن نيز مورد اقبال بسياري از زبان‌شناسان و اديبان قرار گرفت. با توجه به بحث‌هايي كه در زمينه رابطه زبان و ادبيات مطرح است كه برخي زبان را به طور كلي جداي از ادبيات مي‌بينند و برخي به عكس زبان را محملي براي ادبيات مي‌انگارند، اين پژوهش مي‌كوشد تا با استناد به برخي از ويژگي‌هاي زبان فارسي نشان دهد كه شكل‌گيري ادبيات منظوم به ويژگي‌هاي زباني هر زبان بستگي دارد. در اين زمينه مقاله مي‌كوشد تا با بررسي ابزارهاي زبان‌شناختي چون قلب نحوي، مطابقه فاعلي و همچنين ترتيب كلمات اصلي در پاره‌اي از اشعار حافظ نشان دهد كه تا چه اندازه اين ابزارهاي زباني در نظم آفريني ادبيات منظوم فارسي موثرند. در اين پژوهش با مقايسه پاره‌اي از اشعار حافظ و شكسپير نشان داده شده است كه چگونه استفاده و يا عدم استفاده از چنين ابزارهايي مي‌تواند در شكل‌دهي اين دو ادبيات موثر باشد. همچنين اين پژوهش تفاوت گرايش به ادبيات منظوم در ادبيات فارسي و گرايش به ادبيات منثور در ادبيات انگليسي را ناشي از امكان استفاده شاعر از برخي از قابليت‌ها و ابزارهاي زباني اين دو زبان مي‌داند و نشان مي‌دهد كه حداقل بخشي از ادبيات در هر زبان به ويژگي‌هاي زباني زباني كه ادبيات به آن تظاهر مي‌يابد بستگي دارد. اين پژوهش عملا نشان مي‌دهد كه ادبيات برخلاف برخي از هنرها كه مستقل از مصالح مورد استفاده به صورت حقيقتي جداگانه‌اند، زبان به عنوان مواد بيان ادبيات در شكل‌دهي ادبيات موثر است. بر اساس يافته‌هاي اين پژوهش برجسته‌شدن نوعي از ادبيات در زباني خاص متاثر از قابليت‌ها و محدويت‌هاي آن زبان خاص مي‌باشد.

منابع مشابه بیشتر ...

62dfcafc193e2.jpg

چکیده نامه مقالات خراسان - جلد اول

رمضانعلی اسماعیل پور قوچانی

فهرست حاضر 500 مقاله از مقالات مربوط به خراسان را در برگرفته است که کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مقالات مزبور را به عنوان چکیده نامه مقالات خراسان منتشر کرده است. مولف کتاب حاضر رمضانعلی اسماعیل پور قوچانی است و در سال 1373 توسط انتشارات آستان قدس رضوی منتشر شده است

616acfccad15b.jpg

وار (سرزمین اجدادی)

بئوار الیما (نورعلی مرادی)

بئوار الیما (نورعلی مرادی) متولد بهار 1348 در روستای آلیکوه (هاله کوو) در کوهستانهای اطراف شهرکرد. کودکی، نوجوانی و سپس جوانی را در غربت و مهاجرت به همراه خانواده در شهرستان‌های اصفهان گذراند. در سال 1371 از دانشگاه تهران در رشته باستان‌شناسی و تاریخ هنر فارغ‌التحصیل گردید. از آن پس تاکنون به روزنامه‌نگاری و نویسندگی مشغول است و مقالات متعدد پیرامون اشتراکات فرهنگی و مسائل قومی دو قوم کرد و لر بویژه بختیاری‌ها که خود از آن تبار است، نگاشته است. مجموعه مطالب ومقالات اين كتاب درباره ي زبان ، ادبيات ، تاريخ وفرهنگ لري بختياري نگاشته شده است. سر سخن اين كتاب با ضرب المثلي بختياري " بنگشت بردن باغ بهشت ، چرنيد وگد : ولات ! ولات ! " اشاره اي ست به دلتنگي ها، ودغدغه هاي ناب و ايلياتي لربچه اي كه از سرزمين اجدادي خود (وار ) دور است و ...

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

5896d5d8b8603.PNG

مبانی و شرایط استفاده از تصویر در فرهنگ؛ تحلیل فرهنگ فارسی معین و آکسفورد

مهرزاد منصوری

در این مقاله به معیارهای استفاده از تصویر در فرهنگ‌ها و مبانی نظری آن، میزان استفاده از تصویر و مشخصات آن، تناسب محل درج تصویر و شیوه تشخیص تصویرهای مورد نیاز پرداخته شده است. متغیرهای مؤثر بر استفاده از تصویر، مانند نوع مخاطب، زمان نگارش فرهنگ، و یک‌زبانه یا دوزبانه بودن فرهنگ و همچنین چگونگی استفاده از تصویر در سه فرهنگ بررسی شده است.

کلیات/فرهنگ ها
مقاله
5884d439d0444.PNG

فعل‌های مرکب گروه حرف اضافه‌ای و شیوه درج آنها در فرهنگ‌های فارسی

مهرزاد منصوری

فرهنگ‌نویسی امروزه فعالیتی علمی و نظام‌مند است. به همین دلیل، سلیقه‌های شخصی نمی‌تواند جواب‌گوی نیازهای این حوزه از پژوهش‌های زبانی باشد. در این حوزه از دانش‌های متفاوتی بهره‌گیری می‌شود، که از جمله می‌توان به نحو، صرف، آواشناسی و واج‌شناسی اشاره کرد. یکی از مباحث مورد توجه در فرهنگ‌نویسی نحوه درج افعال مرکب و انضمامی و مشتقات مربوط به آنها است. یکی از اقسام این ترکیبات، ترکیبات گروه حرف اضافه‌ای و فعل است، مانند «از خود گذشتن»، «از کار بیکار شدن»، «از کار دست کشیدن» و مشتقات مربوط به آنها. مسئله مورد تحقیق در این پژوهش این است که آیا چنین افعالی باید به همین شکل و با قرار گرفتن حرف اضافه در آغاز مدخل شوند؟ در غیر این صورت، آیا این موارد باید همه پشت سر هم ردیف شوند یا اینکه مدخل‌های دیگری می‌تواند بین آنهاواقع شود. مثلاً آیا می‌توان واژه دیگری را بین «از خود گذشتن» و «از قلم افتادن» درج کرد؟ در هر مورد، مبانی علمی آن چه خواهد بود؟ این جستار می‌کوشد با تحلیل این‌گونه افعال پاسخ‌هایی قابل دفاع برای سوالات فوق پیدا کند.

کلیات/فرهنگ ها دستور زبان/دستور زبان فارسی
مقاله