یادداشت کوتاه تو همراه سوالاتی که با جمع دوستان مطرح کرده‌اید به دستم رسید. شاید تو دریافته‌باشی که من آدم محقق و منقدی نیستم. از بایگانی باورها بی‌بهران و بیشتر مسادل و مطالب را در لحظه و به تبع استنباط و استشهاد فوری و دورنی پاسخ می‌گویم. به کلام دیگر، برخورد من با جهان پیرامونم برخوردی طبیعی و غریزی است. و اگر تربیتی صورت گرفته باشد که گرفته است، حاصل همین برخوردهای ساده و همیشگی و تجمع تجربه‌ها و ورزیدگی حساسیت آنتن‌های درونی من است.

منابع مشابه بیشتر ...

6405fe6c83084.jpg

همگامی نقاشی با ادبیات در ایران

م. مقدم اشرفی

کتاب حاضر، رساله ایست مختصر ولی مفید برای آشنایی با تاریخ نقاشی و همگامی این هنر با سخنوری در ایران. نویسنده کتاب، یک پژوهنده و سرشناس تاجیکی است که زبان مادری اش فارسی است و با ادبیات فارسی دری آشنایی دارد. از این رو درک زیبایی شناختی وی بر پایه برداشت هایش از محتوای ادبی نقاشی ها استوار شده است. ضمناً در این رساله پژوهشی نویسنده به منابع و آثاری دسترسی داشته است که نه فقط برای خوانندگان ایرانی بلکه برای پژوهندگان مغرب زمین تازگی دارد.

63a9b6106b294.jpg

جامعه شناسی هنر و ادبیات: مثلث هنر

علی اکبر ترابی

کتاب حاضر، در دو بخش با عنوان های: 1. جامعه شناسی هنر و ادبیات 2. مثلث هنر (فردوسی – نیما – شهریار) دو وظیفه مهم را پیش روی خود دارد: نخست – مطالعه اجمالی "جامعه شناسی ادبیات" به عنوان دانشی نوبنیاد و جوان که گذشته از ارزش و اعتبار علمی و ادبی، نقشی بس مهم در قلمرو روشنگری و تسریع تکامل تاریخی، فکری و فرهنگی، به سهم خود ایفا می کند؛ دوم – نظری سریع از زاویه جامعه شناسی هنر، در بخشی از شعر سنتی و نو، و درست تر، نگاهی به هنر و خلاقیت فردوسی، نیما و شهریار. مسلما کتاب حاضر نظری و گذری است پرشتاب به قلمرو هنر و ادب از سویی و جامعه شناسی از سوی دیگر، که هریک از این دو زمینه خود به تنهایی دریایی گسترده و ژرف است؛ از اینرو گفتنی است که کتاب حاضر با اینکه بر شناخت بستگی های متقابل هنر و اجتماع بویژه در بخش نخست تاکید می ورزد، اگر بسیار خوشبین باشیم قطره ای است از دریا و تشنگان دانش و هنر و دوستداران فرهنگ و ادب را به هیچوجه سیراب نمی نماید، ولی اگر بتواند بر تشنگی آنان بیفزاید و روشنگر جهتی نو در زمینه بررسی و شناخت شعر و ادب باشد مولف عالی ترین پاداش خود را دریافت کرده است

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6297661fc4d8d.jpg

آهنگ دیگر (مجموعه شعر)

منوچهر آتشی

کتاب آهنگ دیگر مجموعه شعری است از منوچهر آتشی که در سال 1349 توسط انتشارات نیل به چاپ رسیده است.

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب
613d83ba404df.png

سهراب شاعر نقش‌ها

منوچهر آتشی

نیما، شاملو، اخوان، فروغ و سهراب شاعرانی نیستند که بتوان گفت درباره آنها گفتنی‌ها گفته و نوشته شده است. آنها جهانی دیگرگونه از شعر خلق کردند و همین ویژگی بود که شعر ایران را وارد مرحله‌ای تازه کرد. نویسنده در این کتاب برای بررسی شعر سهراب، به سراغ هشت کتاب او رفته و دوره شاعری او را به سه بخش تقسیم کرده است. در ادامه با توجه به هشت کتاب سهراب، شعر او را بررسی کرده است.

پژوهش‌ها/پژوهش‌ در شعر و شاعران
کتاب