از 31 شهریور تا دوم مهرماه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اقدام به برگذاری سمیناری درباره (بررسی و نقد ادبیات معاصر ایران) کرد. این سمینار در دانشگاه شیراز برگزار شد. کوشش و اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر برگزاری سمینارهایی از این دست، در خور قدردانی است. امیدواریم کاستی‌ها و نواقص اجرا و برگزاری این گونه سمینارها برطرف شود و شاهد برپایی دومین سمینار با ابعاد وسیعتر باشیم. آنچه می‌خوانید بخش‌هایی است از یادداشت‌های آقای سیروس رومی که از سر درد و علاقمندی نوشته‌اند.

منابع مشابه بیشتر ...

65918792e6cd5.jpg

مغناطیس عشق (بحثی در باب سبک هندی و بررسی و مقایسه اشعار نظیری نیشابوری و عرفی شیرازی)

سیدخلیل الله قافله باشی

مولف در این کتاب اشعار نظیری و عرفی را با هم مقایسه کرده است و برای نشان دادن این که دو شاعر هم زمان و هم سبک در حالی که شباهتهای فراوانی با هم دارند چقدر می توانند با یکدیگر تفاوت داشته باشند و این مقایسه که بین دو شاعر سبک هندی به وجود می آید، جذاب و شیرین به نظر می رسد. نویسنده در ضمن مقایسه، به بررسی و نقد شعر هر دو شاعر هم پرداخته است .

65818ffa7895c.jpg

انتقاد از دوهزار و پانصدسال شاهنشاهی ایران

محمدجعفر طاهری

محمدجعفر طاهری میگوید: دورنمای جشن دوهزار و پانصد ساله ایران آنچنان نظرم را به خود جلب نمود که لازم دانستم حقیقت را که در یک عمر طولانی از طریق الهامات و تجربیات و اطلاعات صحیح بدست آورده برای بیداری هم میهنان عزیز و آیندگان بی خبر از واقعات در این دفتر به رسم یادگار به رشته تحریر در آورم و به دلیل جشن دوهزار و پانصد ساله بنام کورش کبیر درصدد برآمدم بدانم این شخص کیست و این همه تشکیلات و غوغای عظیمی که برای او فراهم نموده اند چیست؟ ....

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

61b7596f09cf8.jpg

تاریخ مطبوعات فارس، قاجاریه

سیروس رومی

‌سیروس رومی نویسنده کتاب تاریخ مطبوعات فارس (دوره قاجار) می گوید: "هدف اصلي من از نوشتن اين كتاب شناساندن مطبوعات فارس بود؛ زيرا نام روزنامه‌هاي فارس در كتابهاي زيادي به صورت فهرست‌وار آمده بود كه لازم بود نظمي به آنها داده شود و دانستني‌هاي بيشتري در اختيار علاقمندان قرار گيرد... در دورة قاجاریه به دلیل رفت و آمد ایرانیان به اروپا و آشنایی با غرب، پدیده های غربی مانند روزنامه، چاپ، رادیو، عکاسی و سینما که پدیده های فرهنگی هستند، به اضافه گرایش ساماندهی احزاب و گفت وگو از آزادی و دموکراسی، زمینه های تغییر و تحولات بنیادین را در کشور پی ریزی کرد. به خصوص پس از امضای حکم مشروطیت توسط مظفر الدین شاه، به خصوص مطبوعات فعالیت زیادی داشتند. علاقه‌مندان با خواندن اين كتاب مي‌توانند در مورد 58 نشريه فارس در زمان قاجار اطلاعاتي كسب كنند و ديگر نيازمند ورق زدن بيش از 20 كتاب در اين مورد نيستند. وي افزود: كتاب تاريخ مطبوعات فارس شامل چهار جلد است كه جلد اول آن به بررسي مطبوعات فارس در دوره قاجار پرداخته است."

کلیات/نشریات ادواری
کتاب