«مقامه» در اصطلاح بر گونه‌ای از نثر فنی مسجع و مقفی و ترکیب یافته از کلمات زیبا و عبارت آهنگ‌دار و لغات غریب اطلاق می‌گردد که محتوای آن بیان حکایات دل‌نشین و نکات اخلاقی و اجتماعی و ظرائف و لطائف ادبی باشد. فن مقامه‌نویسی که از فنون مستظرف ادیبان و دانشمندان اسلام است؛ نخست با اندیشه و قریحه محیرالعقول دانشمندان بزرگ و نابغه دوران بدیع‌الزمان همدانی در گذشته (398 هـ.ق) پایه‌گذاری شد.

منابع مشابه بیشتر ...

60fd62721a2d4.jpg

مقامات حریری، ترجمه فارسی

علی رواقی

معروفترین مقامه نویس عرب، ابومحمدقاسم بن محمد بن عثمان حریری بصری است که حدود سال446 ق در روستای "المشان" نزدیک بصره به دنیا آمد. مقامات حریری پنجاه مقامه دارد و نگارش آنها در سال 495 آغاز شد و در 504 به پایان رسید. حریری ظاهرا مقامات را به تشویق انوشیروان بن خالد وزیر سلطان محمود بن محمد ملکشاه سلجوقی و المسترشد خلیفه عباسی نوشت. قهرمان مقامه‌های حریری شخصی خیالی دیگری به نام الحارث بن همام است. حریری هر مقامه را از قول و روایت او با عبارت "حدثنی الحارث بن همام" آغاز میکند. راوی مقامه ها "حارث بن همام" خود حریری است. موضوع اصلی مقامات حریری، ماجراهای چرب زبانیها و مال اندوزیهای ابوزید است. موضوعات فرعی دیگری چون: وعظ ، نصیحت، تشویق به نیکوکاری، پرهیز از دنیاپرستی نیز در خلال چندین مقامه از جمله مقامه های اول دوم یازدهم و بیست و یکم و بیست و پنجم دیده میشود. به هنگام بررسی سبک مقامات حریری به محورهای زیر میتوان اشاره کرد: الف: شیوه تصنع و تکلف در نثر نویسی ب: تسلط او در بهره گیری از توانایی های زبان ج: هنرنمایی در ارائه زبان و نثر آهنگین برای شناساندن ناهنجاریهای اجتماعی د: کاربرد شعر در لابه لای نثر. مقامات حریری به تمام زبان های اروپایی ترجمه شده است کهن ترین ترجمه آن به فارسی در سال 662 ق از سوی مترجمی ناشناس صورت گرفته است که به اهتمام دکتر علی رواقی تصحیح و چاپ شده است.

60f9174983f71.png

تاریخ نگاران

سیدجعفر حمیدی

موضوع این کتاب، بررسی و شناخت و شناساندن متون نثر ادبی تاریخی است که از قرن پنجم تا آخر قرن نهم هجری در ایران به رشته تحریر درآمده‌اند. در این گفتار هدف بررسی و مقایسه تاریخ‌ها به صورت عام نیست، بلکه معرفی و شناخت تاریخ‌هایی است که به نثر مرسل یا نثر متکلف و مصنوع در فاصله این قرون نوشته شده‌اند. این مسئله، آشنایی با کتب تاریخی و معرفی آنها را نیز دربر می‌گیرد.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

6546408e3bec3.jpg

فرجام عشق: شرحی بر غزل حضرت امام خمینی (ره)

سیدعبدالله فاطمی‌نیا

کتاب حاضر، شرحی است عرفانی بر یکی از غزلیات عارف کامل و سالک واصل، حضرت امام خمینی (ره) که توسط استاد فاطمی نیا ارائه گردیده است.

نظم/شرح شعر
کتاب