581a412d4bb96.PNG

نگاهی به محتوای نامه‌های عربی رشیدالدین و طواط به برجسته‌ترین دانشمندان روزگار خود

رسائل عربی رشید‌الدین وطواط، هم از نظر ساختار ـ و به دلیل زیبایی و شیوایی انکار ناپذیر نثر عربی او و دقت وسواس گونه‌ای که در گزینش و کنار هم نهادن واژه‌ها و ترتیب جمله‌ها و عبارت و استفاده از آرایه‌های لفظی دارد ـ و هم از نظر محتوا ـ و به سبب احاطه نامه‌هایش بر بسیاری اطلاعات سودمند و دست اول و نیز نشان دادن و باز نمودن جنبه‌های پوشیده‌ای از شخصیت رشید در خور آنند که از زوایایی گوناگون به دقت مورد بررسی قرار گیرند. در این نوشته، کوشش شده است که محتوای نامه‌هایی که از این مجموعه ـ که رشید، آنها را به برجسته‌ترین دانشمندان روزگار خویش نوشته ـ به کوتاهی بررسی و از این رهگذر، گاهی در راه شناساندن یکی از جنبه‌های خاص وجودی او ـ که عشق و علاقه مفرط به دانش و دانش‌آموزی و دانش پژوهان است ـ برداشته شود. و نیز با کنار هم نهادن نامه‌های عربی و فارسی و دیوان اشعار او، چهره روشن‌تری از یکی دو نفر از مخاطبان دانشمند وی ـ که همچنان ناشناخته مانده‌اند ـ ارائه گردد.

منابع مشابه بیشتر ...

65cdeec73d8f0.jpg

منتخب عقد الفريد (ابن عبد ربه) و البيان و التبيين (جاحظ): براي دانشکده‌ها و سه سال دوم دبيرستانها

محمدعلی خلیلی

ابوعمر احمد بن محمد بن عبد ربه قرطبی تولدش در دهم ماه رمضان سال 246 هجری بود و در 18 جمادی الاولی از سال 328 هجری درگذشت. از موالی آزاد شده خلفای اموی اندلس است و از شعراء و ادباء نامی آن سرزمین بشمار می رود بهترین و معروفترین کتابهای او عقدالفرید است که در چهار مجلد تالیف شده و مشتمل بر 25 کتاب است که هریک از این کتب را بنام یکی از سنگهای گرانبها نامیده و کتاب سیزدهم را (الواسطه) نام نهاده است و در واقع خواسته است نظم و ترتیب کتاب با نامش مطابقه کند. کتاب العقد که بعدها کلمه (الفرید) به آن افزوده شده و امروز معروف به کتاب "العقد الفرید" است یکی از کتابهای ادبی گرانبها است و بهترین نمونه انشاء دو قرن سوم و چهارم اندلس است. کتاب نامبرده مجموعه نفیسی است از اخبار و حکایات و نوادر و سیر و تواریخ و انساب قبایل عرب و خطبه های مردان نامی اسلام و مختصری از فن شعر و سایر ابواب ادب.

61277b56c5967.jpg

منتخب کتاب کلیله و دمنه و ابن خلکان (برای دبیرستانها)

محمدحسین فاضل تونی

موضوع کتاب کلیله و دمنه و ابن خلکان برای دبیرستانها ،ترجمه کليله و دمنه از سانسکريت به عربي توسط ابن مقفع است. کتاب ابن خلکان " وفيات الاعيان و انباء ابناء الزمان " است که منتخبي از آن در اين کتاب آمده است. این کتاب به اهتمام فضال تونی نگاشته شده و در سال 1330 توسط شرکت مطبوعات منتشر شده است.