واژه بدیع به معنی نو و تازه و در اصطلاح، هنری است که از زیبائی و آرایش سخن بحث می‌کند و ظرافت‌ها و صنایعی را مورد بررسی قرار می‌دهد که رعایت آنها مایه آراستگی و زیبائی و موجب دلپذیری سخن است. تلمیح در لغت به معنی نگاه کردن و اشاره نمودن به سوی چیزی است و در اصطلاح بدیع این است که شاعر در شعر خود به قصه یا مثلی معروف در طی واژه‌ها یا تعابیر اشارتی بکند.

منابع مشابه بیشتر ...

59c10ff99d314.png

کتاب البدیع

میرزا عبدالعظیم خان

صنعت بدیع عبارت از محسنات و آرایش است که در کلام بلیغ به کار می‌رود. کلام بلیغ آن است که مطابق با مقتضی مقام باشد. مقصود مؤلف در این رساله بیان صنایع بدیعیه است؛ بنابراین از ذکر علم بلاغت صرف‌نظر کرده است و بدیع لفظی و معنوی را به طور کامل بیان نموده است.

5951f6e98c52e.jpg

معالم البلاغه در علم معانی و بدیع

علوم بلاغی که در آغاز با تامل و تدبر در قرآن، حدیث و اشعار عربی پدید آمدند، سه علم معانی، بیان و بدیع را دربرمی گیرند. معانی و بیان زیر ساخت بلاغت هستند و بدیع به ظاهر آن توجه می کند. کتاب حاضر مشتمل بر اصول و فوائد علوم بلاغت و توابع آن با ذکر شواهد و مثال های فارسی و عربی است. محمدخلیل رجائی این اثر را در یک مقدمه در فصاحت و بلاغت و سه بخش علم معانی، علم بیان و علم بدیع تالیف کرده است. مسائل علم معانی چون اسناد خبری، احوال مسنداليه و مسند، احوال متعلقات فعل، قصر و حصر، وصل و فصل، ايجاز و اطناب و مساوات در بخش اول مورد بررسی قرار گرفته اند. در بخش دوم به تحليل مسائل علم بيان و مقاصد آن، تشبيه، استعاره، مجاز مرسل و كنايه پرداخته می شود و بررسی علم بديع و انواع آرايه های لفظی و معنوی در بخش سوم صورت می پذیرد. این کتاب در سال 1353 توسط انتشارات دانشگاه شیراز در دسترس علاقمندان قرار گرفت.

دیگر آثار نویسنده بیشتر ...

63fb583a88493.jpg

ازهار گلشن

کتاب حاضر مجموعه سروده‌های "مولانا ابراهیم بن شهاب‌الدین گلشنی" است به انضمام شرح احوال و آثار وی "ازهار گلشن" منظومه‌ای است نظیر"گلشن راز" که در همان وزن و در جواب سوال‌های چندی انشاء گردیده است .در کتاب حاضر ابیاتی چند از"ازهار گلشن" و آیات و احادیث موجود در آن جداگانه استخراج شده است .برخی مضامین کتاب عبارت‌اند از : "سیری در ازهار گلشن"، "سیمرغ"، "تمثیل"، "حقیقت انسان کامل"، "صفت درویش و کیفیت درویش"، "لطیفه" و "سوال" و "جواب".

نظم/شعر معاصر/مجموعه اشعار
کتاب
626a934370308.png

ازهار گلشن

مولانا ابراهیم بن محمد بن ابراهیم بن شهاب‌الدین گلشنی از عرفا و سخنوران و دانشمندان قرن نهم هجری از شاعران و گویندگانی بوده که در علم تفسیر و حدیث ماهر بوده و در کلام و تصوف از اساتید به شمار می‌رفته است. مثنوی «گلشن ازهار» او شبیه و نظیر گلشن راز و به همان وزن در جواب سؤال‌های چندی انشاء گردیده است.

نظم/شعر کلاسیک/مثنوی‌ها
کتاب