تشریح سیر تحول و دگرگونی معماری ملی و سنتی خراسان در 70 سال اخیر «از اواخر قاجاریه تا زمان حاضر» با استفاده از عکس‌ها و اسلاید‌هایی که بر جای مانده است برای علاقمندان به هنر معماری عامه و مردمی سنتی در خراسان به مقایسه می‌پردازیم.

منابع مشابه بیشتر ...

61924e6f8b667.jpg

مزار میرمراد (نمایی از مشهد قدیم)

غلامحسین بقیعی

"م‍زار م‍ی‍رم‍راد (ن‍م‍ای‍ی‌ از م‍ش‍ه‍د ق‍دی‍م‌)" به نویسندگی غلامحسین بقیعی ، برای اولین بار در سال 1373 توسط نشر گوتنبرگ به چاپ رسید. این کتاب روایتی داستانی از زبان نویسنده می باشد که شامل وقایعی نظیر توپ بندی حرم مطهر ، کشتار در مسجد گوهرشاد ، هجوم سربازان روسی به مشهد و ... می باشد. با توجه به اینکه داستان کتاب حاوی خاطراتی از 60-70 سال پیش مشهد است، می تواند راهنمای خوبی برای جوانان این شهر باشد تا بدانند والدین ایشان در چه محیطی پرورش یافته و چه امکاناتی داشته اند و با چه مسائل و رویدادهایی روبرو شده اند و بافت اولیه شهر مقدس مشهد تا قبل از شهریور 1320 چگونه بوده است.

61599bb6e0a16.jpg

تاریخچه مسجد گوهرشاد و کتابخانه

یکی از مساجد باشکوه و دیرینه سال اسلامی که پس از قریب شش قرن در شهر مقدس مشهد برپاست و شکوه و عظمت خود را همچنان حفظ کرده است، مسجد گوهرشاد است که آئینه‌ای از جلوه ملکوتی و هنر معماری کشور اسلامی ما، ایران به شمار می‌رود. این مسجد بزرگ به همت بانوی نیکوکار گوهرشاد آغا همسر میرزا شاهرخ فرزند امیرتیمور گورکانی به دست معماران و هنرمندان ایرانی که در دربار شاهرخ می‌زیستند پی‌ریزی شده و در سال 821 هجری ساختمان آن به پایان رسیده است.