581e641b098f1.jpg

میرزا علی معجز سئچیلمش اثرلری

مکان چاپ: تبریز ناشر: چاپخانه رضایی تبریز تاریخ چاپ: ۱۳۲۴ هجری شمسی نوبت چاپ: اول زبان: فارسی

میرزا معجز علی شبستری (1313 -1252 ش) در روستای شبستر زاده شد. خواندن و نوشتن را در مکتبخانه آموخت و در 16سالگی بعد از فوت پدر، با برادرانش به دنبال تجارت به استانبول رفت. در آنجا تاریخ و ادبیات را فراگرفت. پس از بازگشت به ایران، بیشتر اوقات بر سر مزار مرید خود، شیخ شبستری بود و گاهی نیز شعر می سرود. او که اوضاع جامعه و بی عدالتی ها را می دید به مبارزه برخاست و در اشعارش از انتقاد از وضع حاکم، خرافات و بدعتهای دینی دریغ نکرد. نفي قمه زني و معرفي چهره واقعي امام حسين، پرهيز از گزافه گويي و اغراق در مورد فرامين ديني و سرگذشت چهارده معصوم براي اولين بار از زبان معجز شنيده مي شود. او در استانبول نیز به ترکی آذربایجانی شعر می سروده و همواره به بیداری مردم خود می اندیشیده. وی اولین مدرسه دخترانه شبستر را برپا کرد و از اولین طرفداران تساوی حقوق مدنی زنان بود. وی با وجود مخالفت با نظام حاکم و جهل و نادانی،‌ مقبولیتی تام نزد مردم داشت. کتاب حاضر دربردارنده اشعار معجز به زبان ترکی است. در شعر معجز شبستری (چه فارسی و چه آذری) مفاهیمی همچون ایران دوستی، علاقه به تاریخ و فرهنگ ایران، لزوم مدرن شدن کشور، سواد آموزی مردم و پیشرفت، حضور ملموسی دارد. این کتاب در سال 1324 شمسی در چاپخانه رضایی تبریز به زیور طبع آراسته شد.

منابع مشابه بیشتر ...

658ae0e131c05.jpg

شرح غزلهای صائب تبریزی - جلد اول (برای تدریس در دوره های دکتری ادبیات تطبیقی)

حسین محمدزاده صدیق

مولف کتاب در مورد موضوع کتاب می گوید: "... شرح غزلها بیشتر بر روش شرح تطبیقی استوار است که در ایران تقریبا بدیع و کم سابقه است. یعنی سعی نگارنده بر این است که بتوانم شرحی تطبیقی با عنایت به هر سه زبان اصلی عالم اسلام عربی و ترکی و فارسی بنگارم ...

653f98719016b.jpg

در مکتب استاد شهریار

ابوالفضل علیمحمدی

مجموعه گفت و شنودهایی که با نام "در مکتب استاد" تقدیم خواننده می شود، در دو بخش مستقلی که مستخرج از تقریرات حضوری سید محمد حسین شهریار می باشد. تنظیم یافته است. در بخش نخست علاوه بر آخرین نظرات استاد در زمینه های مختلف شعری ابهامات و تشبیهات و لغات دشوار "حیدر بابایه سلام" و "سهندیه" و دیگر اشعار ترکی مورد بررسی قرار گرفته و دو غزل فارسی از غزلیات عرفانی با افاضت ایشان تفسیر شده است. بخش دوم اختصاص به شرح برخی از ابیات حافظ دارد که قبلا به شکل جداگانه ای چاپ و منتشر شده بود.